Создание сайта учителя и воспитателя
Публикация авторских работ и материалов
Свидетельство о публикации на сайте

"The Place I Live In"

разработка плана занятия по английскому языку

Автор: Полупанова Елена Аркадьевна, преподаватель иностранного языка, НнАПК КМНС - филиал КГБОУ СПО ХПК, город Николаевск-на-Амуре, Хабаровский край



В раздел среднее профессиональное образование




Занятие по английскому языку

Тема: «The Place We Live In».

Курс: 3, 631 группа.

Дата: 12.12.14.

Цель: развитие речевых навыков по теме «The Place We Live In».

Задачи:

учебный аспект –
развивать лексические навыки по теме «Город», навыки чтения и перевода, навыки диалогической и монологической речи по теме «The Place We Live In»; активизировать грамматический материал по теме «Страдательный залог»;
развивающий аспект –
развивать память и мышление, умение отбирать необходимый материал, развивать механизм языковой догадки;
познавательный аспект –
познакомить с историей города;
воспитательный аспект –
воспитывать уважение к месту своего проживания; учить работать в команде, уважать своих одногруппников, воспитывать ответственность не только за свои знания, но и за знания членов своей команды.
Планируемые результаты:

предметные –
знание лексического материала по изучаемой теме, умение читать и переводить текст о городе, умение рассказывать о месте своего проживания, городе Николаевске-на-Амуре; умение определять видовременную форму глагола и правильно переводить сказуемое на русский язык, задавать вопросы и строить отрицательные предложения;
метапредметные –
знание истории своего родного города;
личностные –
коммуникативные навыки, умение логично излагать свои мысли.
Вид занятия:
практическое занятие.
Технологии:
системно-деятельностный подход, активные методы обучения.
Место занятия в цикле:
предпоследнее занятие по теме.
Оборудование:
дидактический материал.
План занятия

Этап

занятия.

Время

Деятельность преподавателя

Деятельность студентов

I.

Этап

введения

Целепол

агание.

10 минут
Преподаватель приветствует студентов, беседует с ними и определяет цель занятия. Good morning! How are you today? How are you doing? How are you getting on? How are things with you? (На доску помещаются фотографии Николаевска-на-Амуре). Look at the pictures on the board and tell me the theme of our lesson. Today at the lesson we shall work at vocabulary, grammar, text, dialogue and retelling. I’ll give you cards and you should put the order in which to your opinion we will study the material. Студенты приветствуют преподавателя и отвечают на вопросы. I’m fine/ OK/not too bad/ not very well/ so-so. Студенты определяют тему занятия: Nikolaevsk-on-Amur. Студенты получают карточки и отмечают порядок работы над материалом занятия.

The material that we’ll work

on at the lesson

In what order

would you

study the

material?

In what order

was the material

studied at the

lesson?

Now I

know ….

Now I can

…….
Grammar exercise Exercises on the text Vocabulary Text Dialogue Retelling What is the purpose of the lesson? ………………………………………………………………… Now write the purpose of our lesson. So, what do you think the purpose of our lesson is? During the lesson mark the order in which we shall study the material in your cards. Студенты пишут цель занятия на карточках. Студенты отвечают: - to study Nikolaevsk-on-Amur - to study the material about Nikolaevsk-on-Amur - to learn about Nikolaevsk-on-Amur - to learn more about Nikolaevsk-on- Amur.
II. Этап

актуализ

ации

знаний.

20 минут
1) Speaking about the town we shall use words. What words do you think we shall use? Write the words on the board and prove that they are useful: make sentences with them. 1) Студенты записывают слова на доске: - places of interest - town - sever frosts - Far East - is situated - rich - cinema - river - thousand - square - forest - museum - port - mountains Каждый студент составляет со своим словом предложение: - There are few places of interest in Nikolaevsk-on-Amur. - Our town is small. - In winter we have sever frosts. - Our town is situated in the Far East. - Our nature is very rich.
2) Now you will work on the dialogue in pairs. Complete the dialogues. - Where do you live? - ……………………………………… - Is it a town or a city? - ……………………………………… - Where is it situated? - ……………………………………… - How many people live there? - ……………………………………… - When was your town founded? - ……………………………………… - Who founded the town? - ……………………………………… - What enterprises are there in your town? - ……………………………………… - Are there any higher educational establishments in your town? - ……………………………………… - What cultural places are there in your town? - ……………………………………… - Do you like your town? - ……………………………………… - What is your favourite place in the town? - ……………………………………… - We have a cinema in our town. - Our town stands on the river. - The population of our town is 30 thousands. - There is a square in our town. - We have a museum in our town. - There is a forest around the town. - There is a port in our town. - Our town is surrounded with mountains. 2) Каждая пара получает напечатанный на карточке диалог с репликами только одного собеседника. Студенты работают вместе, записывают реплики второго собеседника и представляют диалог. Если студенты не знают ответы на некоторые вопросы, то они отвечают “I don’t know”.
III. Этап

работы

над

новым

материал

ом.

40 минут
1) You didn’t answer some questions, so I think you need more information. You can get it from the text. Let’s read it.
Nikolaevsk-on-Amur
My native and hometown is Nikolaevsk-on- Amur. It is a small provincial town. About 20 thousand people live in it. Nikolaevsk is located in the Far East and stands on the river Amur. Nikolaevsk has a rich history. The town was founded as a military post by 1) Студенты читают и переводят текст.
Nevelskoi in 1850. The post grew into a village and later into a town. The town was named after St. Nikolai – Nikolaevsk. For a long time Nikolaevsk was the main Russian town in the Far East. In 1920 our town was burnt to ashes by partisans during the Civil War. People began to rebuild the town after the war. In the middle of the 20 th century Nikolaevsk was an important industrial center. But now many enterprises are closed. Only a seaport, river-port, airport, heat power station and bread-baking factory are still working in the town. Many people leave our town because it is difficult to find a good job here and give children good education. There are no institutes in the town. There are 5 secondary schools, a music school, a medical college, a pedagogical college and a ship-building technical college in the town. Also we have a cinema, 2 libraries, a club, a youth center, 2 parks, a swimming-pool, skiing- center and a local museum in our town. In the museum you can learn about the history of Nikolaevsk and about the nature of our region. In the streets and parks of the town you can see monuments built in honour of the founders of Nikolaevsk and the heroes of the Civil War and Great Patriotic War. Some years ago a beautiful church was built in the center of the town. I like my town and want it to become nicer and better with every passing year. 2) Read the sentences with the information new for you. 3) Find in the text sentences expressing the same things: 1. The population of the town is 20 thousand. 2. Many enterprises don’t work now. 3. A lot of people move to other places. 4. We have no higher educational establishments in the town. 5. There are different cultural places in the town. 6. There are problems with getting a job and education in the town. 7. We have some educational establishments in our town. 4) Find in the text sentences in Passive Voice, 2) Студенты читают предложения с новой для них информацией. 3) Студенты выбирают из текста и зачитывают предложения, в которых говорится о том же самом. 4) Студенты выбирают предложения
translate them and define the tense. 1. 2. Ask questions to the sentences. Make negative sentences. 5) Tell about: 1. the history of Nikolaevsk; 2. the enterprises working in the town; 3. the educational establishments of the town; 4. the cultural places of the town; 5. your favourite place in the town. 6) Choose one of the photos of our town and describe this place. из текста, определяют видовременную форму и переводят предложения. Nikolaevsk is located in the Far East and stands on the river Amur. The town was founded as a military post by Nevelskoi in 1850. The town was named after St. Nikolai – Nikolaevsk. In 1920 our town was burnt to ashes by partisans during the Civil War. But now many enterprises are closed. Some years ago a beautiful church was built in the center of the town. Студенты задают вопросы к предложениям и составляют отрицательные предложения. 5) Студенты выбирают один из аспектов и рассказывают об этом. 6) Студенты выбирают одну из фотографий и рассказывают об этом месте.
IV. Этап

подведен

ия

итогов.

Рефлекс

ия.

10 минут
Our time is practically up. How did you like our lesson? What did you like? What didn’t? How did you work? What do you think about your work? The work of your team? What task was easy? What task was difficult? Why? Write what you know now and can do. You have worked well, I’ll give you marks: …… The lesson is over. See you soon! Good-bye! Студенты отвечают на опросы преподавателя, оценивают свою работу, делают для себя выводы. Студенты заполняют в карточках графы “Now I know”, “Now I can” и записывают свои оценки. Студенты прощаются с преподавателем. Good-bye!


В раздел среднее профессиональное образование