"Лесная промышленность Томской области"
методическая разработка урока
Автор: Титаева Лариса Леонидовна, преподаватель английского языка, ОГБОУ СПО "Томский лесотехнический техникум", город Томск
В раздел среднее профессиональное образование
Специальность: 35.02.02 «Технология лесозаготовок»
Английский язык. 4 курс.
Раздел 2. «Лесная промышленность Томской области». Урок 1,2.
ТЕМА:
«Лесная промышленность Томской области».
“Timber industry in Tomsk Region”.
Цели:
-
владеть лексическим и грамматическим минимумом, необходимым для чтения и перевода (со словарём) иностранных текстов профессиональной направленности; - совершенствовать навыки устной и письменной речи, пополнять словарный запас; - обладать элементарными умениями общения на иностранном языке.
Задачи:
-
развивать умения монологической речи по теме «Лесная промышленность Томской области» (составление рассказа о лесной промышленности); - совершенствовать лексические навыки и расширить лексический запас
учащихся (работа с текстом и словами к нему); - сформировать умение выделять главное в тексте, сравнивать и анализировать (выполнение упражнений); - развивать языковую догадку; - практиковать учащихся в работе со словарем; - совершенствовать грамматические навыки. ПЛАН ЗАНЯТИЯ: 1. Фонетическая зарядка (прослушать, прочитать и записать новые слова к тексту). 2. Работа с текстом «Лесная промышленность Томской области. Решения и перспективы развития.» (чтение текста, перевод, ответы на вопросы по тексту). 3. Выполнение лексических упражнений (подобрать английский эквивалент из текста; закончить предложения; подобрать синонимы к словам.)
4. Выполнение грамматических упражнений (найти Participle I и II в предложениях, употребить глаголы в причастиях настоящего и прошедшего времени, определить форму причастия). 5. Домашнее задание.
1.
Фонетическая зарядка.
Read, translate and write down vocabulary to the text
solution
решение
output
выход
prospect
перспектива
logging
лесозаготовка
belong to
принадлежать
chip
стружка
range
зона, полигон,
chipboard
ДСП
growing stock
подрост, запас сырья
fiber
волокно
comprise
включать в
broad-gage-sleeper
шпала широк.
conifers
хвойные породы
conventional
общепринятый
coniferous species
хвойные виды
matches
спички
damage
вред, ущерб
stipulate
обуславливать
birch
берёза
plywood
фанера
aspen
осина
pulp
бумаж. масса
predominant
преобладающий
timber
древесина
deciduous
лиственные
gross
валовой
considerable
значительный
implementation
внедрение
cedar
кедр
comprehensive
глубокий
spruce
голубая ель
adopt
принимать
fir
ель
favourable
выгодный
larch
лиственница
to pertain
принадлежать
lumber (lumbering)
лесоматериал
assets
актив
requirement
требование
land property
зем. собст-сть
market
рынок
profit
выгода
to hinder by
мешать, препят-вать
off grade
отходы
lack
недостаток, отсут-е
thinner
щепа
2.
Работа с текстом.
Read the text and answer the questions.
Timber industry in Tomsk Region. Solutions and Prospects for Development.
Tomsk region belongs to well-forested regions of Russia. The forest ranges occupy 60% of its area. The growing stock comprises 2.6 bln.m³, including 1.6 bln.m³ of conifers. As much as 26.8 bln.m³ of timber (7.2 mln.m³ coniferous species) can be produced in Tomsk region without damaging the environment. Birch and aspen are the predominant deciduous species. Considerable resources of high-quality wood such as pine, cedar pine, spruce, fir and larch provide for a range of lumbering and wood processing businesses manufacturing products that satisfy the highest requirements of the European market. The development of timber industry in Tomsk region is, however, hindered by the lack of business using forest thinners, off-grade coniferous and deciduous timber, and by the low volumes of lumber output, especially that of firsts. Fifty large and small companies are involved in logging and wood processing operations, with the total number of forest management companies in Tomsk region being 400. In 2001, they produced 1.6 mln.m³ timber, nearly 400 thou.m³ lumber, over 80 thou.m³ chip- and fiberboards, 139 thou. Pieces of broad-gage sleepers, and 352 thou. conventional boxes of matches. Recently, a program “Timber industry development in 2001-2010” has been developed. The Program stipulates for modernization of the logging and lumbering processes, re-equipment of the chip and fiberboard productions, and construction of new plants to manufacture large-size plywood, medium-density fiberboards, half-finished products and pulp. The gross sales volume of products of
the timber-industry companies to be built would be as high as 400 mln. USD per annum. Implementation of this program will require the investment amounting to 820 mln. USD. Given the realization of the proposals for the timber sector development, the number of working places will be doubled, the level of comprehensive processing of wood will be brought up to 85-90%, and a qualitatively new export-oriented branch will be established. Tomsk region is an attractive region for investors. It is not by chance that the branches of the biggest companies such as “YUKOS” Oil Company and “GazProm, Inc.” are located in Tomsk. The legislative documents adopted in Tomsk region contain the laws favorable for investors and offering a number of privileges pertaining to assets, land property, and profit. The Administration of Tomsk region is looking for partners to cooperate in the implementation of timber-industry development.
Questions:
1. What area occupy the forest ranges? 2. What are the predominant deciduous species? 3. What are the predominant coniferous species? 4. How many companies are involved in logging and wood processing operations? 5. What wood products are produced in Tomsk region? 6. Is Tomsk region an attractive region for investments? 7. Do the legislative documents of Tomsk region contain the privileges for investors? 8. Is the timber industry in Tomsk region a perspective business?
3. Лексические упражнения. Lexical exercises.
1. Find English equivalents from the text:
- область с хорошими лесами; - управляющие компании; - подрост; - древесно-стружечная плита; - включая хвойные деревья; - шпала широкой колеи; - без вреда для окружающей среды; - модернизация заготовительного процесса; - преобладающие породы; - производство ДВП; - значительные ресурсы; - строительство новых заводов; - древесина высшего качества; - полуфабрикаты; - объём заготовки; - крупноформатная фанера; - деревообрабатывающая фирма; - инвестирование; - высочайшие требования; - число рабочих мест; - европейский рынок; - полная обработка древесины; - лесная промышленность; - ветви компаний; - недостаток; - выгодный для инвесторов;
- использование древесной щепы; - земельная собственность; - объёмы выхода полезной древесины; - искать партнёров. - общее число;
2. Complete the sentences:
1. Tomsk region belongs to …. 2. Birch and aspen are…. 3. The development of timber industry…. 4. In 2001 they produced …. 5. The gross sales volume of products …. 6. It is not by chance …. 7. The Administration of Tomsk ….
3. Give the synonyms to these words:
- to belong to; - companies; - lumbering; - introduction; - sector; - wood-working; - production; - wood; - modernization. - volume; - kinds;
4. Грамматические упражнения. Grammar.
1
.
По формальным признакам найдите Причастия (I и II) в
предложениях:
1) My sister likes boiled eggs. 2) The students speaking good English must help their classmates. 3) We saw you crossing the street. 4) While being examined, the boy could not help crying. 5) Having been shown the wrong direction, the travelers soon lost their way. 6) His books were translated into Russian. 7) Standing at the window, she was waving her hand.
2. Раскройте скобки, употребляя глаголы в причастии настоящего
времени (Present Participle) или прошедшего времени (Past Participle):
1) (to do) his homework, he was thinking hard. 2) (to do) his homework. He went for a walk. 3) (to sell) fruit, he looked back from time to time, hoping to see his friends. 4) (to sell) all the fruit, he went to see his friends. 5) (to sat) all the potatoes, she drank a cup of tea. 6) (to drank) tea, she scalded her lips. 7) (to run) in the yard, I fell and hurt my knee. 8) (to look) through some magazines, I came across an interesting article about UFOs. 9) (to write) out and (to learn) all the new words, he was able to translate the text
easily. 10) (to read) the story she closed the book and put it on the table.
3. A. Соотнесите английский вариант с русским.
В. Определите вид предикативных конструкций с причастием:
a) зависимый причастный оборот b) независимый причастный оборот c) сложное дополнение d) сложное подлежащее e) независимая причастная конструкция с предлогом. 1) We expect the translation having been finished. 2) Being left alone he went on with his work. 3) He was deep in his papers, his long white hands moving nervously. 4) The students saw the teacher entering the house. 5) The girl was heard singing. 6) The teacher being ill, lesson was put off. 7) The girl sat quite silent, with her eyes fixed on the floor. A. Учащиеся видели, как учитель входил в дом. B. Так как учитель заболел, урок отменили. C. Девушка сидела совершенно спокойно, устремив взгляд на пол. D. Слышно было, как девушка пела. E. Мы надеялись, что перевод был завершен. F. Оставшись один, он продолжил свою работу. G. Он был погружен в свои бумаги, причем его длинные белые руки нервно двигались.
5. Домашнее задание:
Learn new words and rule of using the Participle I and II
.
Информационное обеспечение обучения
Перечень
рекомендуемых
учебных
изданий,
Интернет-ресурсов,
дополнительной литературы
1. И.П. Агабекян Английский для средних специальных заведений: Учебное пособие-Ростов н/Дону.: Феникс, 2012. 2. Т.Г. Камянова English. Практический курс английского языка. М., 2014 3. А.П. Голубев, Н.В. Балюк, И.Б. Смирнова Английский язык. Учебное пособие 4-е издание, стереотипное: М.: Академия, 2014. (базовый учебник). 4. Сборник заданий учебных тематических тестов по английскому языку: М.: МИПКРО, 2014.
В раздел среднее профессиональное образование