Автор: Голенищева Рита Рагимовна
Должность: учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ "СОШ №46
Населённый пункт: г. Курск
Наименование материала: сценарный план урока
Тема: Мой урок победы
Раздел: среднее образование
ФИО учителя: Голенищева Р.Р.
Предмет: английский язык
Класс: 9-Б
УМК: Английский в фокусе. Учебник английского языка для 9 класса. Ю.Е. Ваулина, Д.
Дули, О.Е. Подоляко.
Тема урока: « Victory day»
Тип урока: обобщение и систематизация знаний
Цель урока: развитие и совершенствование лексических навыков.
Универсальные учебные действия
1.Личностные:
Любовь к родине, чувство гордости за свою страну, чувства патриотизма;
Способность к саморазвитию;
Уважение личности, доброжелательное отношение к окружающим;
Осознание необходимости участия в учебной деятельности по овладению
английским языком и ее значимости;
Уважительное отношение к культуре другого народа.
2. Познавательные:
Умение устанавливать причинно-следственные связи;
Воспроизводить информацию по памяти, для решения учебной задачи;
3. Регулятивные:
Умение взаимодействовать со взрослыми и сверстниками в учебной деятельности;
Умение принимать, сохранять цели и следовать им в учебной деятельности;
Умение правильно, адекватно оценивать свою деятельность на уроке;
4. Коммуникативные:
Адекватно использовать речевые средства для решения коммуникативных задач;
Работать в группе- устанавливать рабочие отношения, эффективно сотрудничать;
Использовать основы коммуникативной рефлексии
Планируемые образовательные результаты
Личностные:
Воспитание духовно- нравственных ценностей: чувство патриотизма, уважение к
культуре других народов, любовь к своей стране.
Формирование системы знаний и представлений о мире как о много язычном и
поликультурном сообществе
Метапредметные:
Развивать умения работы в группе, в паре;
Развивать коммуникативные навыки;
Развивать общий лингвистический кругозор;
Формы организации работы: фронтальная, парная, групповая, индивидуальная
Оборудование: компьютер, проектор, доска- экран, доска, , опоры, раздаточный
материал, учебник, аудиозапись.
Структура урока:
1.
Организационный момент.
2.
Проверка домашнего задания, актуализация изученного материала.
3.
Мотивация учебной деятельности через осознание учащимися практической
значимости применяемых знаний и умений, сообщение темы, цели и задач урока.
4.
Перенос приобретенных знаний и их применение в новых или измененных
условиях (работа с лексическими единицами, с текстом) с целью
совершенствования грамматических навыков.
5.
Подведение итогов.
6.
Рефлексия.
7.
Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.
Сценарный план урока
по английскому языку в 9 классе
по теме: « Victory Day »
1.
Организационный момент
Приветствие :
Цепочка У1-У2-У3…..
-How are you?
– Thanks. I’m fine. I’m glad to see you.
-I’ m glad to see you, too.
2.
Last lesson we were working at our vocabulary. And now let’s refresh it in your
memory. На прошлом уроке мы работали над расширением словарного
запаса. Давайте вспомним материал прошлого урока.
3.
Проверка домашнего задания, актуализация изученного материала.
Your home task was to learn new words. Look at the screen and translate them .
mark
happen
important
single
memorise
remind
remarked
easily damaged
attend
commemoration
cross
Fill in: remember, remind,
1 … me to call Doug this evening.
2 Please …. to feed the cat later.
3 Our teacher has asked us to… a poem for the next lesson.
Memorise
Учащиеся работают самостоятельно , затем идет общая проверка с комментарием.
(таблица выводится на экран) .
Last lesson we talked about Remembrance Day in Great Britain.
It is a special day. Please, answer my questions and let’s find out what do you know
about this day. На прошлом уроке мы говорили о особом дне памяти в
Великобритании. Ответьте на вопросы об этом празднике.
4.
Речевая зарядка
Учащиеся отвечают на вопросы учителя
1.
What is Remembrance Day?
2.
How is Remembrance Day observed?
3. Why is the poppy a symbol of remembrance?
4
Is Remembrance Sunday a Public Holiday?
Yes. Right you are. On this day the British people to commemorate soldiers who died for their
country in the World War I. Да в этот день британцы чтят память всех погибших солдат в
первой мировой войне. Are there any days in our country when people commemorate soldiers?
(It’s Victory Day, the Defender’s of the Fatherland Day) А в нашей стране есть подобные
праздники? ( да 9 мая и 23 февраля.)
5.Мотивация учебной деятельности через осознание учащимися практической
значимости применяемых знаний и умений, сообщение темы, цели и задач урока
На экране клип песни «Журавли». С субтитрами текста песни «Журавли» на
английском языке.
Sometimes it seems to me each fallen soldier
That never came back home from fields of gore
In fact did never perish, as they told you,
But turned into a crane as white as snow.
And ever since those days in their due season
We've seen them soaring high across the sky
With distant voices giving us a reason
To stand in tears and watch them flying by.
You have just heard the famous Russian song. What is its name in Russian? And in English?
(“Cranes”) Вы прослушали песню как она называется? А на английском?
. Who is the composer of this song? (Yan Frenkel)
Who is the author of words? (Rasul Gamzatov)
Whom was this song performed by? (by Mark Bernes)
What is this song about? (It is about soldiers who didn’t come from the Second World War)
Guys tell me what are we going to talk about? So today we are going to speak… about World
War II and Victory Day. Озвучивают тему урока.
So guys I’d like you to learn some new words related to this theme. Ребята, ознакомьтесь с
новыми лексическими единицами по данной теме.
6.Введение новых лексических единиц.
Проработка правильного произношения слов.
На доске новые лексические единицы. Учащиеся записывают в тетрадь,
отрабатывают произношение
Pupils, you see new words on the blackboard. Let’s read and translate them.
World War, Great Patriotic War, enemy, soldier, glorious, hard won, unforgettable,
to fight, to retreat, to defend, to honour, to commemorate, peace, ally, to take by
storm.
5.
Перенос приобретенных знаний и их применение в новых или измененных
условиях
Работа с лексическими единицами создание Word Web. Словарная работа
а) Now let's have practice .Which words are associated with Victory Day?
Дети называют слова, на доске и в тетрадях заполняется схема Word web
Victory Day
.
Now tell me What great wars in our history do you know? (The World War I and The World
War II) Is it important to remember soldiers who died many years ago? Why? (Because they
fought for their native country and for all people, and for us too . Today we shall speak about the
day of commemoration in Great Britain and Victory Day in Russia. Let’s divide into 2 groups
and work with the texts . Ребята, что вы знаете про войны? Важно ли, помнить солдат
погибших очень давно? Сегодня мы поговорим о днях памяти в Великобритании и
России. Для работы с текстами мы разделимся на 2 группы.
Работа с текстом. Делятся на 2 группы. Назначаются старшие группы:
Group 1. Read text about Remembrance Day and answer the questions. Читают
текст отвечают на вопросы.
When do people in the UK commemorate Remembrance Day?
Why is it exactly the 11 th of November?
How is this day also called? (It is called Poppy Day).
Group 2 Read text about Victory Day and answer the questions Читают текст
отвечают на вопросы.
) When is Victory Day celebrated in Russia?
2) What event does this holiday commemorate?
3) How long did the Great Patriotic War last?
So let’s compare your answers with the keys. Is everything right?
Проверяем по образцу на экране.
What is common between Remembrance Day and Victory Day? (называют сходства)
In conclusion, we can say that It is important to remember soldiers who died ,because they
fought for their native country and for all people, and for us too. We all want to live in peace and
freedom. Everybody knows that any war brings only troubles and tragedies.В заключении мы
можем сказать, что очень важно помнить солдат, отдавших свою жизнь за страну, за всех
людей и за всех нас. Мы все хотим мирной жизни. Война же приносит только беды.
We start SPEAKING ACTIVITY. А теперь немного разговорной речи.
Ролевая игра.
Работа в парах. Карточки распечатать, разрезать и раздать учащимся (Now work in
pairs. Read your role card attentively, don’t forget to use the material of today’s lesson.
7.Подведение итогов
8 Рефлексия:
Слайд Assess your work! А теперь оцените свою работу!
Did you like our lesson?
I think…. It was interesting.
It was very difficult.
It was exciting.
It was very useful.
It was boring.
Thank you for your remarks!
9 Информация о домашнем задании, инструктаж по
выполнению
1.Напишите письмо другу по переписке о том, как отмечался День Победы в
этом году в вашем крае. Объясните, почему этот праздник является
всенародным в нашей стране.
2 Сообщение по теме the Great Patriotic War.
Приложения к сценарному плану урока
Remembrance Day
The meaning of the Remembrance Day
Every year during the week before 11
November, people all over Britain wear a little
red paper poppy. They do this to commemorate
Remembrance Day, or Poppy Day, which takes
place each year on 11 November to remember
the millions who died for their country. Poppy
Day is on this date because World War I ended
in the 11th hour of the 11th day of the 11th
month in 1918.
The significance of red poppies
The poppy is the symbol of Remembrance Day
because they are the only Flowers that grew on
the battlefields after World War I .They are
very delicate flowers, too, and live for a short
time. Some people have also pointed out that
fields of bright red poppies look like fields of
blood. There are many poems about
Remembrance Day and many of them mention
poppies. One of the most famous of these
poems is In Flanders Fields.
A solemn commemoration
Memorial services take place all over Britain
on the second Sunday in
November which is known as Remembrance
Sunday. The Royal Family and top politicians
attend a special service in London at the
Cenotaph, which means “The Empty Tomb” in
Greek. Old war veterans lay wreath
Victory Day
Many Russians celebrate Victory Day on May 9. On this day, TV networks broadcast World
War II-inspired films, younger generations honor veterans, and the festivities culminate in a
military parade at Moscow’s Red Square. Victory Day is a public holiday. It is a day off for the
general population, and schools and most businesses are closed. Many people attend a local
military parade and watch the fireworks at night on Victory Day. The biggest parade is in
Moscow’s Red Square, showcasing Russia’s military forces. Most veterans wear their medals as
they head to the parade or an event organized by a local veteran organization.
Another tradition is to give flowers, usually red carnations, to veterans in the street and to lay
wreaths at the war memorial sites. Neighborhood schools may host a program prepared by the
students, featuring wartime songs and poetry.
At home, families gather around a festive table to honor surviving witnesses of World War II and
remember those who passed away. They may also watch a favorite Soviet film based on the
events of World War II, which is also known as the Great Patriotic War. These films are repeated
each year but the audience seems to never grow tired of them.
Victory Day marks Germany’s surrender to the Soviet Union in 1945. It became the end of the
Great Patriotic War for the USSR, which lost about 25 million citizens in the four years of
fighting. Interestingly, until its 20th anniversary (May 9, 1965), Victory Day was not a major
holiday, unlike, for instance, May 1, and was considered a work day. Apart from the
anniversaries in 1965 and 1985, Victory Day celebrations in the Soviet Union did not feature a
military parade. This tradition started in 1995.
Ролевая игра.
Работа в парах. Карточки распечатать, разрезать и раздать
учащимся (Now work in pairs. Read your role card attentively,
don’t forget to use the material of today’s lesson
Student 1
You have come to Russia from the USA.
Today is Victory Day. You have learned
about World War II at school, but you
know nothing about the Great Patriotic
War. You are surprised to see that Victory
Day is a really great holiday here. You
want to learn about this day as much as
possible.
Student 2
You live in Russia. Today is Victory day. Your
friend from the USA doesn’t know anything
about the history and traditions of celebrating
this holiday. Answer his/her questions; tell him/
her about the Great Patriotic War.