Напоминание

"Согласование времен. Прямая и косвенная речь в английском языке."


Автор: Хайретдинова Лирина Маратовна
Должность: преподаватель Английского языка
Учебное заведение: САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ АЭРОКОСМИЧЕСКОГО ПРИБОРОСТРОЕНИЯ»
Населённый пункт: г. Санкт-Петербург
Наименование материала: Методическая разработка
Тема: "Согласование времен. Прямая и косвенная речь в английском языке."
Раздел: среднее профессиональное





Назад




МИНИСТЕРСТВО НАУКИ И ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ

федеральное государственное автономное образовательное учреждение

высшего образования

«САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ

АЭРОКОСМИЧЕСКОГО ПРИБОРОСТРОЕНИЯ»

Факультет среднего профессионального образования

Методическая разработка

Согласование времён. Прямая и косвенная речь.

по дисциплине

«Иностранный язык»

образовательной программы среднего профессионального образования

(ОП СПО)

для всех специальностей

преподавателя высшей категории

Хайретдиновой Л.М.

Санкт – Петербург2023

1

Правила согласования и последовательности времён.

(

Sequences

of

tenses

.)

В английском языке время глагола в придаточном предложении обычно зависит

от времени глагола в

главном предложении. Согласование времён главного и

придаточного предложений происходят последующим правилам:

Правило 1. Если глагол в главном предложении стоит в настоящем времени (

Present

Indefinite,

Present

Perfect) или в будущем времени(Future

Indefinite),то в

придаточном предложении глагол может стоять в любом времени по смыслу:

I know that Kate is ill.

I know that Kate was ill.

I know that Kate will come to school.

Правило 2. Если глагол в главном предложении стоит в прошедшем времени, то

в придаточном предложении глагол должен быть в одном из прошедших времён в

зависимости от глагола.

a) Если время действия придаточного предложения совпадает со временем действия

главного предложения, в обоих предложениях употребляется Past Indefinite.

Pete knew that Mike was ill.

The children knew that the baby was asleep.

b) Если действие придаточного предложения совершилось раньше действия главного

предложения, в придаточном предложении глагол употребляется Past Perfect.

Mary knew that Nick had gone to Moscow.

c) Если действие в придаточном предложении по смыслу относится к будущему времени,

а глагол в главном предложении стоит в прошедшем времени, то в придаточном

предложении глагол употребляeтся в Future –in - the – Past: (будущее в прошедшем).

Victor knew that Pete would help him.

We knew that we should go to the theatre.

Замена времени при сказуемом в прошедшем времени в главном предложении:

write-wrote

wrote - had written

have written-had written

is writing – was writing

are writing-were writing

shall write-should write

will write –would write

Указательные местоимения и наречия времени и места, которые употребляются в

косвенной речи заменяются другими словами:

this этот заменяется на that тот

now теперь----------------- then тогда

today сегодня-------------- that day в тот день

yesterday вчера ----------- the day before, on the previous day накануне

tomorrow завтра---------- the next day на следующий день

2

last night вчера вечером the previous night накануне вечером

here – здесь------------------ there там .

Прямая речь:

The girl said to me, “I shall bring you some good notebooks tomorrow. “

The boy said, “I saw Alexander yesterday”.

Косвенная речь:

The girl told me that she would bring me some good notebooks the next day.

The boy said that he had seen Alexander the day before.

Прямая и косвенная речь.

(Direct Speech and Indirect Speech).

Прямая

речь (

Direct

Speech

)

– это непосредственные слова говорящего,

передаваемые без изменений. На письме прямая речь заключается в кавычки, которые в

английском языке ставятся в вверху строки. The teacher says , “ The lesson is over”. Слова

автора, вводящие прямую речь, могут предшествовать ей или следовать за ней. В обоих

случаях они отделяются от неё запятой. “The lesson is over”, the teacher said.

Однако, как правило, вводящие слова стоят после прямой речи.

Косвенная речь (

Indirect

Speech

)

передаёт речь говорящего не слово в слово, а

лишь по содержанию в виде дополнительных придаточных предложений. Прямая и

косвенная речь передают одинаковое содержание. Кроме того, они могут вводиться

одним и тем же глаголом

to

say

говорить, сказать. Прямая речь может быть

повествовательным предложением, вопросительным, восклицательным предложением.

При обращении прямой речи в косвенную, слова автора становится главным

предложением, а прямая речь придаточным предложением.

При обращении прямой речи в косвенную происходят следующие изменения:

1. Личные и притяжательные местоимения меняются соответственно смыслу.

He says,” I am busy”. He says that he is busy.

2. To say smb меняется на to tell smb.

Said to me меняется на told me.

Said to her меняется на told her.

3. Замена времени , если сказуемое в главном предложении стоит в прошедшем времени.

4. Между главным и придаточным предложением ставятся союзы that что, if , whether

Переводятся частичкой ли, вопросительные слова when когда, what что, в

зависимости от коммуникативного типа предложения.

5. Каждое предложение начинается с подлежащего и сказуемого.

А (слова автора) “ D.?!”

Главное предложение

I II

подлежащее сказуемое

that

If

whether

what

where

Придаточное предложение

I II

подлежащее сказуемое

3

He said to me, “I live here”.

He told me that he lived there.

He said to me , “ I lived here”.

He told me that he had lived there. He said to me, ”I shall live here.”

He told me that he would live there.

Повествовательные предложения вводятся в косвенной речи следующими

глаголами:

to say, to tell, to think, to suppose to inform, to remark, to declare, to state, to explain, to

answer, to decide to add, to promise to reply.

Reported Questions.

Вопросы в косвенной речи.

При переводе прямого вопроса в косвенный он превращается в дополнительное

придаточное предложение. Вопросительный порядок слов заменяется порядком слов

повествовательного предложения-глагол-сказуемое ставится после подлежащего.

1. Личные и притяжательные местоимения заменяются по смыслу.

2. Если в главном предложении глагол - сказуемое стоит в прошедшем времени, то в

косвенном вопросе необходимо соблюдать правила согласования времен.

3. При переводе общих вопросов в косвенные они присоединяются к главному

предложению с помощью союзов if или whether которые переводятся на русский язык

частицей ли.

He asked me,” Do you help your friends?”

He asked me if I helped my friends. Он спросил меня помогаю ли я своим друзьям.

4.Специальные вопросы в косвенной речи вводятся соответствующими вопросительными

словами.

He asked me, “Where did you rest?”

He asked me where I had rested.

5. Если прямую речь вводит глагол to say, то в косвенной речи он заменяется глаголами,

to ask, to wonder, to want, to know.

Reported commands and requests.

(Приказания и просьбы в косвенной речи.)

1.Приказания и просьбы в косвенной речи вводятся глаголами to ask попросить, to tell

велеть, сказать, to order приказать.

2. Глагол в повелительном наклонении заменяется инфинитивом. Отрицательная форма

инфинитива образуется путём прибавления not ( to go- not to go).

3. Указательные местоимения , наречия времени и места заменяются в соответствии с

правилами согласования времён.

He said to me,” Please give me your pen!”

He asked me to give him my pen.

The teacher said to the pupils, ”Don’t make so much noise!’

The teacher told the pupils not to make so much noise. Go! - to go Don’t go! –not to go!

4

Exercise 142 (Ю. Голицынский)

Употребите следующие предложения как придаточные дополнительные, в роли

главных используя предложения, данные в скобках. Сдвигайте времена в соответствии с

правилом согласования времён.

1.

The children are playing in the yard. (She thought)

2.

Her friend will come to see her. (She hoped)

3.

Father has repaired the bicycle. (He thought)

4.

She knows English very well. (She supposed)

5.

Our sportsmen will win the game. (We were sure)

6.

She made no mistakes in her dictation. (She was glad)

7.

He works at his English hard. (I knew)

8.

She dances better than anybody else. (I was told)

9.

My cousin has received a very interesting offer from his firm. (I learnt)

10. She will come to stay with us.(My aunt wrote in her letter)

11. He is painting a new picture. (We heard)

12. His new picture will be the masterpiece. (We were sure)

13. You will fall and break your leg. (I was afraid)

14. My friend has never been to Washington. (I knew)

15. She never drinks milk. (I was told)

16. He is a very talented singer. (We were told)

17. They lived a happy life.( We knew)

18. He does not know German at all.( I found out)

Exercise 144.

Передайте повелительные предложения в косвенной речи.

1.

”Go home,” said the teacher to us.

2.

‘‘Buy some meat in the shop”, said my mother to me.

3.

“Sit down at the table and do your homework,” said my mother to me.

4.

” Please phone Mr. Petrov,” Mr. Dodd said to the secretary.

5.

” Don’t sit up late,” said the doctor to Mary.

6.

The doctor said to Pete: “Don’t go for a walk today”.

7.

” Don’t eat too much ice-cream,” said Nick’s mother to him.

8.

“Don’t buy any bread today”, Mary said to her son.

9.

“Please try on these shoes”, the shop- assistant said to the customer.

10. “Take this book and read it”, said the librarian to the boy.

11. ”Please show them round the city,” Mike said to him.

Exercise 145 (Ю. Голицынский)

Передайте следующие повествовательные предложения в косвенной речи.

1.

“My friend lives in Moscow”, said Alec.

2.

”You have not done your work well”, said the teacher to me.

3.

“This man spoke to me on the road,” said the woman.

4.

“I can’t explain this word to you”, said the boy to me.

5.

The teacher said to the class: “We shall discuss this subject tomorrow.”

6.

Mike said: “We have bought these books today.”

5

7.

She said to me: “Now I can read your translation”.

8.

Our teacher said: “Thackeray’s novels are very interesting.”

9.

She said:” You will read this book in the ninth form”.

10. Nellie said: “I read ‘Jane Eyre’ last year”.

Exercise 146. (Ю. Голицынский)

Передайте следующие вопросительные предложения в косвенной речи.

1.

The teacher said to Mike: “Does your father work at a factory?”

2.

Mother said to us: “What are you doing here?”

3.

Father said to Nick:” Have you done your homework?”

4.

Tom said: “Ann, where are your friends?”

5.

Kate said: “Mike do you like my puppy?”

6.

Grandfather said to Mary:” What mark did you get at school?”

7.

Mother asked me: “Did you play with your friends yesterday?”

8.

“Do you like chocolates? said my little sister to me.”

9.

” Did you see your granny yesterday, Lena?” asked Mike.

10. The doctor asked Nick: “Do you wash your face and hands every day?”

11. ” Where are your books, Betsy?” said her mother.

12. ” What did you do at school yesterday, John?” said his father.

Exercise 327 (Ю. Голицынский)

Передайте следующие общие вопросы в косвенной речи.

1.

I said to Boris: “Does your friend live in London?”

2.

They said to the man: “Are you living in the hotel?”

3.

He said to his friend: “Will you stay at the Hilton?”

4.

He said to me: “Do you often go to see your friends?”

5.

Mike said to Jane: Will you come to the railway station to see me off?

6.

She said to me: “Have you sent them a telegram?”

7.

She said to the young man: “Can you call a taxi for me?”

8.

“Does Mike like Shakespeare?” asked Nellie.

9.

“Is the river Volga in Russia?” asked the Frenchman.

10. He said to us: “Did you go to the museum this morning?”

6

Exercise 325 Ю. Голицынский

Передайте следующие специальные вопросы в косвенной речи.

1.

I said to Nick:” Where are you going?”

2.

He said to her:” Where do you usually spend your summer holidays?”

3.

Ann said to Mike: “When did you leave London?”

4.

She said to Boris: “When will you be back home?”

5.

Boris said to them: “How can I get to the railway station?”

6.

Mary asked Tom: “What time will you come here tomorrow?”

7.

Pete said to his friends: “When are you leaving St Petersburg?”

8.

I asked Mike:” What will you do after dinner?”

9.

Ada said to me: “Where did you see such trees?”

10. “Why don’t you drink your tea?” my mother said to me.

Grammar Test.

Variant№1

Report the following

A. 1 The librarian said: “Pete, return the books tomorrow.”

2. Mother said: “Nick, open the window please.”

3. “Try to be good, Michael,” said Jane.

4. “Don’t look so unhappy!”Mike said to Kate.

5. “Help me with my English, please, the girl said to her friend.”

B. 1. Mike said: “I never lose books.”

2. Kate said: “I have broken my arm”

3. Jack said to his friend: “We went to the seaside last summer”.

4. Nick said: “It is raining now”.

5. Ann said: “I can’t help you, mum, I am doing my lessons”.

6. “Mary will come back in five days”, she said to me.

C 1.”Are you going to write a composition about summer holidays?” my friend asked me.

2. “Have you prepared everything for your lesson, girls?” the teacher asked.

3 “Will you make a toy for me?” my sister asked.

4 “How long have you stayed here?” my friend asked me.

5. “Why Ann was so excited yesterday?”Mary asked the boy.

6. “When does the train arrive in Moscow?” one of the passengers asked me.

7

Variant №2

A 1. Mother said: “Ann, water the flowers, please”.

2. ”Go and turn on your bath,” Mary said to Mike

3. “Do not talk all the time” the teacher said to the students.,

4. The librarian said: “Nick, learn the library rules first”.

5. Father said to me: “Switch on TV, the match is on.”

B 1.Mother said:” It is snowing”.

2. Mike said: “I never make drawings in books”.

3. Ann said: “I have read a lot by Jack London.”

4“They will hold the competition in two days, Lena said.”

5. Olga said: “I can’t do it now, Ann, I am learning the poem.”

6. Nick said to Alice: “We went on hikes quite often last year”.

C 1 “Are you going to read this book?” the librarian asked her daughter.

2. “Have you written the letter?”Mother asked her son.

3. “Will you go shopping with me tomorrow?”Ann asked her mother.

4. “How long have you lived here?”Nick asked her sister.

5. “Why were you late yesterday?” Bob asked Ted.

6. “When does the train start?” we asked the passenger.

Exercise 16 (O.Ф.Кравченко)

Преобразуйте в косвенную речь.

Transform into Indirect Speech.

1. John said to me: “Wait five minutes for me”.

2. The teacher said to us: “Don’t write your lessons in pencil.”

3. I asked him:” Be more careful”.

4. He asked me: “Please , don’t be late”

5. He asked me: “Try to come in time”.

6. He said to me angrily: “Don’t make the same mistake again”.

7. He warned the child : “Don’t cross the street”.

8. He said to me: “Don’t forget what I told you.”

9. He begged me :”Send the money immediately”.

10. He said: “Sit down for a few minutes”.

8

Exercise 14 (O.Ф.Кравченко)

Преобразуйте в косвенную речь.

Transform into Indirect Speech.

1. John said: “I have to work tonight”.

2. Mary said: “I will be back later”.

3. Mr. Smith said: “We may have an examination tomorrow”.

4. He said: “I have no money”.

5.The doctor said: “John is a very sick man.”

6. Mary said to me: “I cannot go with you tonight”.

7. He said: “I hope she comes soon”.

8. He said: “I have known him a long time”.

9. Mr. Smith said: “We shall finish this tomorrow”.

10. He said: “I don’t know her well”.

11. He said to me: “I am going away tomorrow”.

12. He said to me: “He is supposed to be here at two o’clock”.

9



В раздел образования