Авторы: Соловьянова Людмила Григорьевна, Людмила Григорьевна Соловьянова
Должность: Учитель английского языка
Учебное заведение: МБОУ Погарская СОШ №1
Населённый пункт: пгт Погар
Наименование материала: Конспект урока
Тема: “ World of birds and their language ”
Раздел: среднее образование
Муниципальное бюджетное образовательное учреждение
Погарская средняя общеобразовательная школа №1
План-конспект
урока английского языка
по теме
“ World of birds and their language ”
(Мир птиц и их язык)
Разработчик
учитель английского языка
высшей квалификационной категории
Соловьянова Л. Г.
2021-2022 учебный год
План-конспект урока английского языка
по теме “ World of birds and their language ”. (Мир птиц и их язык)
Тема: “World of birds and their language”
Тип урока: комбинированный
Оборудование: демонстрационный экран, проектор, ноутбук, печатные карточки.
Ресурсы: презентация
в
программе Power Point с
заданиями
к
уроку, учебник Rainbow English. 7класс О.В. Афанасьева, И.В. Михеева, К.М. Баранова. –
М.: Дрофа, 2018. Часть 2; Афанасьева О.В., Михеева И.В., Баранова К.М.. Английский
язык. 7 класс. Книга для учителя. – М.: Дрофа, 2015, 288 с. карточки с заданиями,
раздаточный материал, мультимедийные ресурсы, заимствованные в сети Интернет.
Цель урока:
- улучшить умения говорения, аудирования и чтения (с основным и детальным
пониманием) и фиксирования полученных знаний.
–закрепление изученного материала по теме «Present Perfect Progressive (Continuous)»;
– изучение
лексических
единиц,
эквивалентных
русскому
слову
«земля»: land, soil, ground, earth.
Задачи:
1.Учебные: формировать навык использования видо-временной формы глагола The
Present Perfect Progressive Tense, тренировать употребления лексических единиц по теме
модуля (Module) “Living Things Around Us”, развивать умения аудирования и чтения с
различной стратегией.
2.Образовательные: познакомить о с информацией о «языке» птиц.
3.Развивающие:
развивать умение использования приемов смысловой переработки
информации:
сравнение,
анализ,
обобщение,
логическое
мышление,
языковую
догадку, логическое и критическое мышление
4.Воспитательные: воспитывать любовь к живым существам на планете, обратить
внимание на проблему окружающей среды: вырубка тропических лесов.
5.Социокультурная задача: познакомить с национальными символами англо-говорящих
стран, содержащими изображения птиц на гербах или флагах(National symbols of some
English Speaking countries.
6. Межпредметные: показать красоту живого мира, привить любовь к живым существам,
расширить знания о географии птиц.
Метапредметные связи: русский язык, литература, биология, география.
Форма и виды работы: индивидуальная, фронтальная, парная, групповая.
Виды деятельности: коммуникативно-познавательная деятельность,
речемыслительная
деятельность, познавательная
и
ценностно-ориентационная
деятельность (аудирование
речи
учителя,
одноклассников,
аудиозаписи;
говорение
(монологическая и диалогическая речь); осмысление полученной информации и её
анализ).
Структура урока:
1) Beginning of the Lesson
2) Goals and objectives
3) Motivation.
4) Reading
5) Listening
6) Speaking
7) Working with cards (functional literacy)
8) Consolidation
9) Word-Study
10) Summing up.
11) Homework`s Explanation
I.
Beginning of the Lesson
Организационный
момент
.
1
мин
Teacher: Good morning, my children. I’m glad to see you.
Pupils: Good morning.
Teacher: – Take your seats, please.
Teacher: – What date is it today?
Pupil.1: – Today is the ………………
Teacher: – What day of the week is it today?
Pupil.: – Today is…………..
Teacher: – Who is absent today?
Pupil.: – Nobody is absent today. All are present.
II. Goals and objectives.
Цели
и
задачи
. 1
мин
.
Teacher: – We must learn to use Present Perfect Progressive, confusable words earth,
ground, land,
soil,
to
listen
and
to
speak
about
living
things
around
us. Цель урока записывается на доске. Do all tasks. Give your right answers. It helps you to
become excellent marks.
III.
Motivation.
Мотивация
к
учебной
деятельности
.
Определение
темы
урока
.
2
мин
Teacher: – I want you to guess what we shall talk about. (Включение проектора. Слайд 1.
Разнообразие птиц.
Teacher: – What is it? Does someone want to guess?
Student 1: – They are birds.
Teacher: – What birds do you know?
Pupil : – I can name such birds as swan, duck, pigeon, penguin, sparrow.
Teacher: – And what about you?
Pupil : – I can name such birds as kookaburra, parrot, goose, swallow, starling, owl, ostrich.
Teacher: – Good for you! You guessed the theme of our lesson -World of birds and their
language. Выключение проектора.
I
V.
Reading. Чтение текста. Самостоятельная работа.
3
минуты
Teacher: – Open your books at page 18. Read the text for 3 minutes and say what new
information you found in it.
Language of Birds
The song of birds is one of the most wonderful sounds. Probably the best singer is the
nightingale. Sometimes when we are out in the country, we hear birds making some sounds and
we may think they are telling one another something. The fact is that birds have their own
language, just as many other animals do but their language is different from people`s language.
We use words and people must know these words, they should learn them. Birds don`t learn their
language. They are able to sing, "to talk" because they can make sounds and noises. It is an
instinct with them. Let`s take a chick from its parents so that it can`t hear the sounds they make.
When the chick grows up, it will still be able to make the same sounds as its parents. But birds
can`t learn "other languages". Some birds like parrots, crows, jackdaws are talented imitators.
They imitate the speech of people and other animals. A lot of birds can learn other birds` songs.
For example, if a canary grows up with a nightingale, it can learn to sing like a nightingale. But
this imitation is not a real language. Birds do not talk as we do.
Teacher: – The time is over. Say which of the statements after the text are true.
(На уроке повторения можно прослушать этот текст в аудиозаписи)
(Включить проектор).
Teacher: –Look at the screen and check your answers. I’ll give marks for this.
Самоконтроль и взаимоконтроль.1 минута.
(Можно включить проектор, а можно работать с учебником). 4 учащихся дают ответы и
сверяют их правильность.
1) a) Birds talk in their own way.
b) Birds don’t talk in their own way.
c) Some birds can talk in their own way.
2) a) Birds have a language that is different from the languages people speak.
b) Birds speak as people do.
c) Birds’ language is more difficult than people’s language.
3) a) A chick can’t make the same sounds as its parents can.
b) A chick can make the same sounds as its parents can.
c) A chick can make the same sounds as its parents can if it lives with them.
4) a) Birds can learn other “languages” and understand them.
b) Birds can learn other “languages” without understanding them.
c) Birds can learn only other birds’ languages.
V
.
Listening . Развитие
владений
в
аудировании. 5
мин
Выполнение упр. 1 на с. 17. Включить аудиозапись.
Teacher: – Check up.
Keys
1. The speaker gives information about the age of rainforests. F
2. The speaker describes the places where we can find rainforests. B
3. The speaker mentions the weather in rainforests. C
4. The speaker says that rainforests are in danger. A
5. The speaker says that rainforests are very important. D
6. Extra - E
Teacher: –I want you to work in a group or in a pair.
Работа в паре по осмыслению материала и подготовки монологической речи.
Раздаточный материал с текстом.
VI.
Speaking. Монологическая
речь
. 5
минут
.
Pupil : Parrots are beautiful colourful birds. They live in tropical and subtropical areas of South
and Central America, Asia, Africa, Australia and New Zealand.There are small and big parrots.
They all have large curved beaks and strong legs that end with four toes. Parrots are the only
birds that can pick food with their feet and bring it to the mouth. They usually eat seed, nuts,
fruit, flowers and insects.Parrots are clever birds. Some parrots can copy human speech. Almost
all parrots can climb up trees. Parrots are popular pets.
VII. Working with cards (functional literacy).
Работа с карточками (формирование
функциональной грамотности). 7 мин.
Карточка №1 (можно включить слайд или раздать карточки в печатном виде).
Мatch the name of the bird and its description.
1. Parrot a) songbird of the forest
2. Ostrich b) singing pet
3. Penguin c) water bird, a symbol of loyalty
4. Swallow d) swimming bird
5. Swan e) this bird brings spring with it
6. Blackbird f) colorful tropical bird
7. Canary g) the bird that lays the biggest eggs
8. Owl h) night bird
Ответ: 1-f, 2-g, 3-d, 4-e, 5-c, 6-a, 7-b, 8-h.
Карточка №2. Guess the bird (карточки можно раздать на парты или демонстрировать в
виде слайдов).
It is a flightless aquatic bird. It has no wings but flippers to help to swim in water. They have
black and white colour with short body. They have more feathers than most other birds,
averaging approximately 70 feathers per square inch.They generally found in Southern
Hemisphere, where they can catch their food from water. They are carnivorous. They eat seafood
like fish, squid and shrimp. They do not have teeth.
They drink sea water. They are social birds and found in groups. They can live 15-20 years
depending on species. They spend three fourth of his life in water.
They nesting areas are called “rookeries” and may contain thousands of pairs of birds.
They are the fastest swimming birds. (penguin)
Карточка №3. Guess the bird (карточки можно раздать на парты или демонстрировать в
виде слайдов).
It is one of the most beloved birds of the Russian people. The singing of it is very beautiful. But
they also learn to sing for this, in the third year of their life they become singers. Despite its
popularity, it is painted modestly. It is brownish brown. They live in light forests , gardens,
parks. It feeds caterpillars, ants, centipedes, spiders, ground beetles, flies, snails and
otherterrestrial insects, including pests.
(nightingale)
VIII.
Consolidation:
Present Perfect Progressive 10
мин
.
Teacher: Какое грамматическое время в английском языке используют для того, чтобы
подчеркнуть, что то или иное действие происходило какое-то время в прошлом и
продолжается в настоящем?
Pupil : – В английском языке для этого используют настоящее совершённое продолженное
время — present perfect progressive.
Teacher: – По какой формуле образуют настоящее совершенное продолженное время?
Pupil : – Оно образуется по формуле have/ has + been +V ing
с указателем for, еще
употребляется предлог since — «с» (какого-то времени), а также словосочетания all day,
all night, all the morning, all the afternoon, all the evening.
Teacher: – Правильно. С каким глагольным временем может ещё употребляться предлог
for?
Pupil : – Предлог for, который характеризуется как маркер present perfect progressive может
встречаться и в предложениях с глаголами в past simple.
Teacher: – You learned it right. На русский язык предложения в этом времени переводятся
настоящим временем. It has been snowing since morning. — Снег идёт с утра. Не has been
drawing the picture for half a уear.— Он рисует картину полгода. English Grammar is Easy!
Отработка изученного грамматического материала. Ex.6, p. 20
Учащиеся выполняют упражнение в тетради.
Проверка. Слайд 13. Выключить проектор.
Teacher: – It`s time to check up. Is this exercise difficult, Dasha?
Dasha: – No, it isn`t.
Teacher: – Well done.
IX.
Word-Study.
6
минут
Teacher: – Для обозначения понятия «земля» в английском языке могут использоваться
разные слова. Nota bene, p. 18. Read this new information.
Включение проектора. Слайд 14
Why on earth have you come here? – Зачем только ты сюда пришёл?
Why on earth has done it? – Кто только это сделал?
to be on dangerous / safe ground – ступить на опасную / надёжную почву
to be on one`s own ground – оказаться в привычной ситуации
to stand one`s ground – стоять на своём
to see how the land lies – осмотреться; понять, что к чему;
on British / Russiаn soil – на британской / русской почве
Выключение проектора.
Teacher: – Do Ex. 3.
X.
Summing up.
Рефлексия
.2
мин
.
Teacher: – Let’s speak about the results of this lesson. What have you learnt today?
Pupil 1: – We have learnt a new Grammar tense, now we know how to use words land, ground,
soil and land.
Pupil 6: – I can tell about rainforests and birds. Is always interesting to speak about flora and
fauna.
Teacher: – I think that now you know much about living things around us. They play a very
important part in our life.
XI. Homework`s Explanation.
Домашнее задание. 2 мин.
Запись на доске Your home task is Ex.8, 9, 10, p.21
You worked very well. But that’s all for today and our lesson is going to be over.
Hand in your copybooks, please. (Cобрать тетради).
Your marks are…Выставление отметок за работу.
Teacher: – Do you have any questions? The lesson is over! Good-bye.
Pupils: – Good-bye, teacher