Напоминание

Overworking time


Автор: Ли Татьяна Намгойевна
Должность: преподаватель
Учебное заведение: Сахалинский Государственный Университет
Населённый пункт: Южно -Сахалинск
Наименование материала: План конспекта -урока
Тема: Overworking time
Раздел: среднее профессиональное





Назад




1

Тема: Сверхурочная работа в Великобритании.

Цели занятия:

Обучающая: применить на уроке сравнительно новый метод обучения –метод кейс

стади, изучить преимущества и недостатки сверхурочной работы в Великобритании.

Воспитательная: обеспечить условия для воспитания положительного интереса к

изучаемому предмету.

Развивающая: формирование умения выделять главное, сравнивать, делать выводы.

Продолжить формировать компетенции: ОК 2, ОК 5, ОК 6, ОК 7

Задачи:

организация

взаимодействия

обучающихся

в

диалогической

и

монологической речи в группах и индивидуально, развитие навыков анализа обработки

информации, развитие презентационных навыков.

Вид занятия: практическое

Оборудование: плазменный экран, ноутбук, раздаточный материал кейса, презентации

студентов по заданной теме.

Этапы занятия:

№ этапа

Ход урока

Время, мин.

1.

Организационная часть. Выдача кейса.

5

2.

Ознакомление с текстом кейса. Деление на подгруппы. Работа

обучающихся в подгруппах.

15

3.

Чтение

и

перевод

статьи

кейса.

Выполнение

лексико-

грамматических упражнений.

15

4.

Аудирование. Выполнение упражнений.

10

5.

Групповая дискуссия. Выдвижение альтернативных решений

данной проблемы. Презентации студентов об исследовании

проблемы и результаты проведенного исследования.

25

6.

Заключительная

часть.

Студенты

вносят

свои

предложения/коррективы по созданию более благоприятной

рабочей атмосферы, улучшению условий труда на рабочем

месте.

10

7.

Домашнее задание.

2

8.

Обобщающее

выступление

преподавателя

(обобщение

результатов,

подведение

итогов).

Оценка

выставляется

преподавателем

по

системе

оценивания,

которая

предъявляется в начале занятия.

8

I. Организационная часть. Выдача кейса. Ознакомление со шкалой оценивания.

(5 мин.)

Критерии оценки:

«5» - ответ соответствует поставленной цели и требованиям, ошибки исправляются

студентом в ходе проверки.

2

«4» - ответ соответствует поставленной цели и требованиям, но имеются

неточности в переводе, не искажающие общий смысл; некоторые грамматические ошибки

студент не смог исправить самостоятельно.

«3» - в ответах допущены ошибки, которые студент не смог исправить

самостоятельно, информативный смысл искажен.

«2» - работа выполнена менее чем на 50 процентов, допущены смысловые и

грамматические ошибки, информативный смысл отсутствует.

II.

Warm-ups.

Мотивация,

деление

на

группы,

предварительное

обсуждение, краткий опрос. (15 мин.)

1.

Беседа с преподавателем о преимуществах и недостатках сверхурочной

работы.

Teacher: Talk about how much time you spend working and / or studying. What do you

think about working overtime?

1.

Деление на подгруппы по результатам беседы с преподавателем.

Группа А – сторонники удлиненного рабочего дня, группа В – их оппоненты.

T: Students A are union officials and think there should be a legal maximum number of

working hours. Students B are employers and think there should be no legal maximum.

Предварительное обсуждение в группах используемой в статье лексики.

Участники изучают список лексических единиц, используемых в статье, и

выбирают наиболее интересные в плане обсуждения. Заинтересовавшие слова и

выражение обсуждаются в группах А и В.

T: In groups, decide which of these topics or words from the article are most interesting

and which are most boring.

In pairs / groups, decide which of these topics or words are most interesting and which are

most boring.

Working / long hours / injury / illness / hazardous jobs / sick leave / overtime / risk /

fatigue / stress / commuting / working hours / profit margins

Have a chat about the topics you liked.

2. Краткий опрос участников об отношении к рабочему времени и увеличенной

рабочей неделе. Участники выбирают одно из утверждений, согласно своему мнению.

T: How far do you agree with the following opinions on working hours and overtime?

3

a.

Overtime should be banned.

b.

Overtime will always be an integral part of working. It will never disappear.

c.

Working overtime is a natural show of loyalty to a company.

d.

Without overtime, many companies would collapse.

e.

Workers should not complain. They should be grateful they have a job.

3. После ознакомления с содержанием п.3 кейса участники в течение минуты

записывают свои ассоциации со словосочетанием «сверхурочное время». Записанные

ассоциации обсуждаются в группах и распределяются по категориям. Категории

определяются самими участниками.

T: Spend one minute writing down all of the different words you associate with the word

“overtime”. Share your words with your partner(s) and talk about them. Together, put the words

into different categories.

III. Pre-reading. Предтекстовое задание. (15 мин.)

1. Участники знакомятся с заголовком статьи и выполняют следующее задание.

True/False: Look at the article’s headline and guess whether these sentences are true (T)

or false (F):

a.

Working long hours puts your health at risk.

T / F

b.

Doctors are most at risk from suffering work from related illnesses.

T / F

c.

The biggest cause of accidents was fatigue from overworking.

T / F

d.

Working a 12-hour day increased the risk of injury by 37 per cent.

T / F

e.

Employers welcome a shorter working week.

T / F

2. Reading and translation of the article. Чтение и перевод статьи.

Участники читают статью «Сверхурочная работа негативно влияет на здоровье».

Long hours hazardous to health

Working long hours means workers may get more injuries and illnesses. This is the

conclusion of a new study in the journal Occupational and Environmental Medicine. Researchers

analyzed data from 110,000 job records. They found 5,139 work-related injuries. The team

discovered that more than half of these were in jobs that required overtime or had demanding

schedules. The authors of the report said that employees who worked overtime were 61 per cent

more likely to be injured or ill than employees who did not.

The type of industry was not important in understanding where workers were most at risk.

No single industry was riskier than another. The research team found that a major cause for

accidents was fatigue and stress created by overworking. They said this was the same for

hazardous jobs and boring ones. A 12-hour day increased the risk of injury by 37 per cent, while

4

a 60-hour week led to a 23 per cent increase. They also said that commuting time did not affect

the risk of injury.

3. Участники после чтения и перевода статьи, выполняют лексические упражнения

на нахождение синонимов к словам из текста.

1. SYNONYM MATCH: Match the following synonyms from the article:

1.

found

a.

kind

2

authors

b.

discovered

3.

type

c.

tiredness

4.

single

d.

writers

5.

fatigue

e.

one

2.

Участники выполняют задание на сопоставление фраз из текста статьи

(возможна более, чем одна комбинация).

PHRASE MATCH: Match the following phrases from the article (sometimes more than

one combination is possible):

1.

Working long hours means

a.

from 110,000 job records

2

the conclusion of

b.

had demanding schedules

3.

Researchers analyzed data

c.

to be injured or ill

4.

jobs that required overtime or

d.

was fatigue

5.

61 per cent more likely

e.

a new study

6.

where workers were most

f.

jobs and boring ones

7.

a major cause for accident

g.

at risk

8.

the same for hazardous

h.

workers may get more injuries

IV. Listening. Аудирование. (10 мин.)

Listen and fill in the gaps.

Участники прослушивают аудиозапись «Сверхурочные часы работы негативно

влияют на здоровье» дважды.

5

Long hours hazardous to health

Working long hours ______ workers may get more injuries and illnesses. This

is the conclusion of a new study in the ______ Occupational and Environmental

Medicine. Researchers analyzed data from 110,000 job ______. They found 5,139

work-related injuries. The team discovered that more than ______ of these were in

jobs that required overtime or had demanding schedules. The ______ of the report

said that employees who worked overtime were 61 per cent more ______ to be injured

or ill than employees who did not.

Students A

The type of ________ was not important in understanding where workers were

most at risk. No ______ industry was riskier than another. The research team found

that a major ______ for accidents was fatigue and stress created by overworking.

They said this was the same for hazardous jobs and ______ ones. A 12-hour day

increased the ______ of injury by 37 per cent, while a 60-hour week led to a 23 per

cent increase. They also said that commuting time did not ______ the risk of injury.

Students B

2. Участники читают статью повторно, составляют и записывают вопросы к тексту.

Вопросы зачитываются и обсуждаются в группе, выбираются лучшие по мнению

участников, далее следует обмен вопросами между группами А и В.

Article questions: Look back at the article and write down some questions you would

like to ask the class about the text.

Share your questions with other partners.

Ask other group your questions.

3. Работа над лексикой текста статьи. Участники выписывают незнакомые слова и

переводят их при помощи словарей.

VOCABULARY: Circle any words you do not understand. In groups, pool unknown

words and use dictionaries to find their meanings.

V. Students’ overworking time discussion and survey. (25 мин.)

Overworking time discussion / Групповая дискуссия

6

Участники знакомятся с содержанием п.2 кейса и задают 4 вопросa для проведения

последующего опроса по преимуществам и недостаткам сверхурочной работы. Опрос

проводится между группами.

Write four Good questions about overworking time in the table.

When you have finished, interview other students. Write down their answers.

Student A’s questions and answers:

STUDENT 1

_____________

STUDENT 2

_____________

STUDENT 3

_____________

Q.1.

Do you think there

should be a maximum

working week?

Q.2.

What do you think is

the

most

hazardous

job in the world?

Q.3.

What

are

your

feelings

about

working overtime?

Q.4.

Is your job or study

schedule hard?

Student B’s questions and answers:

STUDENT 1

_____________

STUDENT 2

_____________

STUDENT 3

_____________

7

Q.1.

Did you like reading

this article?

Q.2.

Have you ever done a

dangerous job?

Q.3.

Have

you

ever

worked for any really

bad employers?

Q.4.

Did

you

like

this

discussion?

Students’ conclusion: presentation of group “A” and “B”. (прил. 4, 5, 6)

Студенты

«за»

и

«против»

сверхурочных

часов

работы

выступают

с

презентациями, подготовленных в ходе исследования проблемы сверхурочной работы в

Великобритании, знакомят слушателей со своими выводами по данной проблеме, а также

рассказывают о преимуществах продолжительного рабочего времени.

Students A: advantages of overtime work, students B: disadvantages of overtime work.

(all cons & pros, все преимущества и недостатки сверхурочной работы, презентационный

материал студентов группы А и Б).

VI. Заключительная часть. (10 мин.)

Участники знакомятся с содержанием кейса –статьей «The Impact of Overtime and

Long Work Hours on Occupational Injuries and Illnesses» и прил. 3 – списком полезных

фраз для устной и письменной речи. Студенты, разбившись по группам, вносят свои

предложения и предположения об улучшении условий труда на рабочем месте,

обсуждают возможные риски ухудшения здоровья, а также вносят свои коррективы в

создании более благоприятной рабочей атмосферы, предварительно аргументировав свое

мнение. На выполнение задания отводится 10 мин.

8

Safer working

:

You are head of the new government council on safer conditions in the

workplace. In pairs / groups, you must think of two dangers to workers of the points in the left

column and decide on the regulations required to combat these dangers.

Possible dangers

Regulations

Overtime

Computers

Office chairs

Canteen

VII. Homework. Домашнее задание. (2 мин.)

LETTER: Write a letter to the boss of a company you work for / have worked for. Tell

him / her what he / she needs (needed) to do to make working conditions at the company much

better. Read your letters to your classmates in your next lesson.

VIII. Обобщающее выступление преподавателя. (8 мин.)

Обобщение результатов, подведение итогов. Оценка выставляется преподавателем

по системе оценивания, которая предъявляется в начале занятия.

9

Appendix 1.

Vocabulary term:

1.

BORING - скучный, унылый, неинтересный, занудный.

2.

STRESS - стресс, напряжение, нагрузка.

3.

FATIGUE - усталость, утомление, перенагрузка.

4.

ILLNESS - болезнь, заболевание, недомогание.

5.

INJURY - травма, ушиб, повреждение, вред.

6.

RESEARCHER - исследователь, научный сотрудник, ученый.

7.

SINGLE - один, единый, отдельный.

8.

JOB - работа, труд, должность, вакансия.

9.

HAZARDOUS - опасный, вредный, рискованный.

10.PROFIT - прибыль, доход, профит.

11.EMPLOYER - работодатель, наниматель.

12.OVERWORK

- перегрузка, переутомление, перегруженность рабочего

времени.

10

Appendix 2.

A Useful Language Bank for Communication and Writing

Asking for opinions.

What’s your opinion on...?

How do you feel about...?

What do you think about...?

What’s your view on...?

Expressing opinions.

My point of view is that...

Well, as far as I’m concerned...

Well, if you ask me...

It seems\ appears to me that...

I think\ believe...\ must...\

In my opinion\ view...

To me...\ may\ might

From my point of view...

To my mind/ way of thinking...

As far as I am concerned...

I am totally against...

I (do not) agree that \ with...

I (completely) agree \ disagree that \ with...

Agreeing.

I think you are right...

That’s true...

I quite agree with you...

You’re right.

I couldn’t agree more.

That’s a great / good/ fantastic idea.

Sure, why not.

That sounds interesting / great.

Disagreeing.

I’m not sure I agree with you.

That’s true, but...

Do you really think so?

I’m afraid I can’t agree with you.

No, I really can’t agree with you.

I don’t really feel like it.

That sounds boring.

Presenting results and consequences.

This would .../ In this way...; you /it /etc. would....

By doing this, you/we/ etc., would...

The effect / consequence / result of... would be...

Consequently...

As a result...

11

Appendix 3.

The Impact of Overtime and Long Work Hours on Occupational Injuries and

Illnesses

To analyze the impact of overtime and extended working hours on the risk of

occupational injuries and illnesses among a nationally representative sample of working adults

from the UK. Responses from 10,793 British participating in the National Longitudinal Survey

of Youth (BLSY) were used to evaluate workers' job histories, work schedules, and occurrence of

occupational injury and illness between 1987 and 2000. A total of 110,236 job records were

analyzed, encompassing 89,729 person-years of accumulated working time. Aggregated

incidence rates in each of five exposure categories were calculated for each BLSY survey period.

Multivariate analytical techniques were used to estimate the relative risk of long working hours

per day, extended hours per week, long commute times, and overtime schedules on reporting a

work related injury or illness, after adjusting for age, gender, occupation, industry, and region.

After adjusting for those factors, working in jobs with overtime schedules was associated

with a 61% higher injury hazard rate compared to jobs without overtime. Working at least 12

hours per day was associated with a 37% increased hazard rate and working at least 60 hours per

week was associated with a 23% increased hazard rate. A strong dose-response effect was

observed, with the injury rate (per 100 accumulated worker-years in a particular schedule)

increasing in correspondence to the number of hours per day (or per week) in the workers'

customary schedule. Results suggest that job schedules with long working hours are not riskier

merely because they are concentrated in inherently hazardous industries or occupations, or

because people working long hours spend more total time "at risk" for a work injury. Strategies

to prevent work injuries should consider changes in scheduling practices, job redesign, and

health protection programs for people working in jobs involving overtime and extended hours.



В раздел образования