Автор: Никонова Матрена Сергеевна
Должность: воспитатель
Учебное заведение: МБДОУ ЦРР–детский сад №6 "Кыталык"
Населённый пункт: с.Намцы Намского района Республики Саха (Я)
Наименование материала: парциальная программа
Тема: «Патриотическое воспитание детей дошкольного возраста»
Раздел: дошкольное образование
МБДОУ «ЦРР-д/с №6 «Кыталык» с.Намцы МО «Намский улус» РС(Я)
Парциальная программа
«Патриотическое воспитание детей дошкольного возраста»
Составила: Никонова М.С.
Воспитатель старше-подготовительнойгруппы
МБДОУ «ЦРР-д/с №6 «Кыталык» с.Намцы
Проблема
патриотического
воспитания
детей
сегодня
чрезвычайно
актуальна.
Будущее
страны
зависит
от
духовного
потенциала
подрастающего
поколения:
его
ответственности,
честности,
доброты,
готовности
служить
Отечеству и т.д.Попризнанию педагогов ипсихологов ( А. Г. Асмолов, Л. С. Выготский, А. В. Запорожец, Т. С. Комарова,
В. А. Сухомлинский, К. Д. Ушинский и др.) период от рождения до поступления в школу имеет решающее значение для
дальнейшего
развития
ребенка.В
этомвозрастеинтенсивно
происходит
егопсихическое
развитие,
формируется
эмоционально—чувственное восприятие действительности, закладываются основы личности.Поэтому дошкольников
нужновоспитывать полноправными гражданами, участниками культурно-исторической жизни страны.
Патриотическое воспитание – процесс формирования сознания человека, любящего свою Родину, землю, где он
родился и рос, гордящегося историческими свершениями своего народа и его культурой. Его важность подчеркивается в
государственных документах в области образования: Федеральном законе «Об образовании в Российской Федерации»,
«Национальной доктрине образования РФ», указе Президента «О совершенствовании государственной политики в
области
патриотического
воспитания»
и
др.,
в
которых
говорится
о
необходимости
включения
регионального
компонента
вобразовательную
систему,чтобы
у
подрастающего
поколения
формировались
социально
значимые
ценности, целевые ориентиры иличностные качества.
На современном этапе дошкольное образование – первый, самый важный уровень образования (Федеральный
закон
«Об
образовании
в
РФ»).
Во
ФГОС
ДО
ключевым
принципом
служит
поддержка
разнообразия
детства,
предполагаются
развивающее
взаимодействие
ребенка
со
взрослыми
и
сверстниками
в
привлекательных
видах
деятельности.
Задачи
решаются
интегрированно
в
ходе
освоения
всех
образовательных
областей.
Во
ФГОС
До
подчеркивается необходимость работы по патриотическому воспитанию дошкольников с учетом их индивидуальных и
возрастных особенностей, национальной культуры и традиций народа.
Патриотическое воспитание детей – сложный процесс. В его основе лежит развитие чувств. Эмоциональной
сферы,
обусловленных
духовным
климатом
общества,
историческими
корнями.
В
современных
условиях,
когда
происходят глубочайшие изменения в жизни общества, одним из центральных направлений работы с подрастающим
поколением становится воспитание любви к малой родине, возвращение к вековым корням. Согласно программным
документам, ДОО должны перейти на новый уровень взаимодействия с социумом, разнообразить формы педагогической
работы, выйти за пределы своей организации и стать открытой системой.
В
дошкольном
возрасте
базовым
этапом
формирования
патриотических
чувств
следует
считать
накопление
ребенком социального опыта жизни о том уголке страны, где он живет, воспитание эмоционально- ценностного
отношения к окружающему: близким, детскому саду, родным местам, родной страны.
Современное патриотическое воспитание – прежде всего воспитание ответственности, неравнодушия ко всему, что
происходит вокруг. Можно начинатьс малого. Например: приучить к чистоте и порядку вокруг себя, вызывать желание
совместно трудиться,бережно относиться к окружающему, совершать добрые поступки на примере взрослых.
Патриотическое
воспитание
предполагает
воспитание
нравственных
качеств
личности:
трудолюбия,
эмоциональной
привязанности,
чувства
собственного
достоинства,
выражающихся
в
нравственном
поведении
и
поступках человека: уважении к народу, его традициям.
Особое место в патриотическом воспитании занимает воспитание любви к семье на основе семейных традиций и
ценностей. Семья – первая эмоционально значимая среда, которая вводит его в большой мир и знакомит с понятиями
«труд», «честь», «долг» и т.д., Родина начинается с семьи. Приобщение к родным местам строится на общении
родителей и детей, что создает общность интересов и сближает их духовно.
Методика приобщения к малой родине.
Методика
основана
на
обогащения
знаний
детей,
эмоциональном
общении
и
организации
разнообразной
деятельности
–
познавательной,
коммуникативной,
игровой
и
др.,
т.
е.
на
создании
условий
для
активности,
самостоятельности и инициативности детей: работа с картами, схемами села, проблемные ситуации, составление
маршрутов
экскурсий,
воображаемые
путешествия
(поисковая
деятельность);
моделирование
ситуаций;
игры-
путешествия, состоящие из проблемных заданий; самостоятельный поиск ответов, занимательные задания и др. Методы
и приемы повышения социального и эмоционального познания разнообразны, сопереживание, готовность к совместной
деятельности со взрослыми и сверстниками, учить детей замечать и эмоциональный опыт, формируя конкретные
представления
Пояснительная записка
Содержание программы по реализации патриотического воспитания детей в ДОУ разработано с учетом ФГОС ДО,
а также региональных, национальных и этнокультурных потребностей народа РФ.
Цель
программы:позитивная
социализация
детей
дошкольного
возраста,
приобщение
детей
к
социокультурным
нормам, традициям семьи,общества и государства.
Задачи программы:
•
Воспитывать у ребенка любовь и привязанность к своей семье, дому, детскому саду, улице, городу;
•
Формировать бережное отношение к природе и всему живому;
•
Воспитывать уважение к труду;
•
Развивать интерес к русским традициям и промыслам;
•
Формировать элементарные знания о правах человека;
•
Расширять представления о городах России;
•
Знакомить детей с символами государства (герб, флаг, гимн);
•
Развивать чувство ответственности и гордости за достижения страны;
•
Формировать толерантность, чувство уважения к другим народам, их традициям.
•
В
современной
России
нравственно-патриотическое
воспитание
детей
является
одной
из
основных
задач
дошкольного образования. Для формирования чувства нравственности и патриотизма очень важно обеспечить
дошкольников знаниями о Родине, дать базисные представления о стране, народе, обычаях, истории, культуре.
Актуальность программы. В современной России нравственно-патриотическое воспитание детей является одной
из основных задач дошкольного образования. Для формирования чувства нравственности и патриотизма очень
важно обеспечить дошкольников знаниями о Родине, дать базисные представления о стране, народе, обычаях,
истории, культуре.
Формы организации образовательного процесса:
Непосредственная образовательная деятельность по областям;
Фронтальные занятия;
Индивидуальные занятия;
Экскурсии;
Беседы;
Самостоятельная деятельность;
Совместная деятельность воспитателя сдетьми;
Совместная деятльность родителей с детьми;
Праздники и развлечения.
Одним
из
направления
реализации
ОО
«Социально-коммуникативное
развитие»
является
патриотическое
воспитание.
В
современных
условиях,
когда
происходят
глубочайшие
изменения
в
жизни
общества,
одним
из
центральных
направлений работы с дошкольниками становится патриотическое воспитание. Сейчас, в период нестабильности в
обществе, возникает необходимость вернуться к лучшим традициям нашего народа.
Данные задачи в нашем ДОУ решаются во всех видах детской деятельности: на занятиях, праздниках и развлечениях, в
играх, в труде, в быту — так как необходимо воспитывать в ребенке не только патриотические чувства, но и формировать
его взаимоотношения со взрослыми и сверстниками.
Патриотическое воспитание (компоненты)
•
Содержательный (представления ребенка об окружающем мире)
•
О культуре народа, его традициях, творчестве
•
О природе родного края и страны и деятельности человека в природе
•
Об истории страны, отраженной в названиях улиц,
памятниках
•
О символике родного города и страны (герб, гимн, флаг)
•
Эмоционально-побудительный (эмоционально-положительные чувства ребенка к окружающему миру)
•
Любовь и чувство привязанности к родной семье и дому
•
Интерес к жизни родного города и страны
•
Гордость за достижения своей страны
•
Уважение к культуре и традициям народа, к историческому
прошлому
•
Восхищение народным творчеством
•
Любовь к родной природе, к родному языку
•
Уважение к человеку-труженику и желание принимать посильное участие в труде
•
Деятельностный (отражение отношения к миру в деятельности)
•
Труд; Игра; Продуктивнаядеятельность; Музыкальная деятельность; Познавательная деятельность.
В работе по патриотическому воспитанию необходимо учитывать следующие принципы:
•
Принцип личностно-ориентированного общения предусматривает индивидуально-личностное формирование и
развитие морального облика человека. Партнерство, соучастие и взаимодействие – приоритетные формы общения
педагога с детьми.
•
Принцип культуросообразности. «Открытость» различных культур, создание условий для наиболее полного (с
учётом возраста) ознакомления с достижениями и развитием культуры современного общества и формирование
разнообразных познавательных интересов.
•
Принцип свободы и самостоятельности. Позволяет ребёнку самостоятельно определить его отношение к
культурным истокам: воспринимать, подражать, комбинировать, создавать и т.п.; самостоятельно выбирать цель,
определиться в мотивах и способах действия, в дальнейшем применении результата данного действия
(деятельности) и самооценке.
•
Принцип гуманно-творческой направленности.Данный принцип обеспечивает, с одной стороны, обязательное
получение ребёнком во взаимодействии с культурной средой продукта, характеризующегося творческими
элементами: воображение, фантазия, «открытие», озарение и др., полезность, новизна; а с другой - создающий
условия для проявления разнохарактерных отношений (дружеских, гуманных, деловых, партнёрских,
сотрудничества, сотворчества и др.)
•
Принцип интеграции различных видов детской деятельности.
•
Реализация принципа интеграции невозможна без «вполне определенного обеспечения», включающего в себя
содержание образования, методы его реализации, предметно-развивающие условия организации (среду).
Педагоги нашего дошкольного образовательного учреждения
Создают все условия для успешного воспитания патриотических чувств воспитанников
Условия патриотического воспитания
- Создание, благоприятного психологического климата в детском коллективе.
Каждый день ребенка в детском саду должен быть наполнен радостью,
улыбками, добрыми друзьями, веселыми играми. Ведь с воспитания
чувства привязанности к родному детскому саду, родной улице,
родной семье начинается формирование того фундамента, на котором
будет вырастать более сложное образование – чувство любви к своему
Отечеству;
- Интеграция содержания образования
(проектирование такого
содержания образования, которое бы способствовало усвоению ребенком
культурных и других традиций своего народа, с традициями других народов)-
тематический блок, тема;
-
интеграция условий реализации содержания образования:
а) технологии по патриотическому воспитанию;
б) формы организации патриотического воспитания старших дошкольников;
в) интегративные средства, методы (вопросы, задания, ситуации) и приемы;
г) предметно-пространственное окружение, учебно-наглядные пособия и материалы;
- результат:
а) интеллектуальные, личностные, физические качества;
б) универсальные предпосылки учебной деятельности;
в) формирование у воспитанников общечеловеческих и гражданских ценностей;
сознания, построенного на приоритете национально-государственных ценностей
Для того чтобы улучшить качество знаний детей по данной теме, повысить их активность, сделать процесс обучения
более интересным и привлекательным, мы старались использовать различные методы и приемы.
Весь материал по патриотическому воспитанию мы разбили на блоки:
«Я и моя семья»;
«Моя малая Родина»;
«Моя страна»;
«Природа и растительность родного края»;
«Этих дней не смолкнет слава»;
«Культура и традиции»;
«Педагогическое сопровождение семьи»
Календарно-тематический план работы по патриотическому воспитанию детей МБДОУ «ЦРР – детский сад №6
«Кыталык» с.Намцы»
Тема
группа
Цель
Вид деятельности
Методический материал
Последующая работа
Моя
семья
Старш
ая и
подгот
овител
ьная
группа
- Ввести понятие «Семья»;
- формировать
представление о семье, как
о людях, которые живут
вместе, любят друг друга и
заботиться о близких, дать
понятие о тонких понятиях
как «род», «родословная»,
«родители»,
«генеалогическое древо»;
- воспитывать уважение,
гордость достижениями
близких людей;
Занятие.
Спортивный праздник «Папа,
мама и я – спортивная семья»;
Подготовка рисунков к
выставке «Моя семья»,
Фотоальбом «Я и моя семья»
Составление своей
родословной.
Составление своего
генеалогического древа
С. Петрика «Воспитание
культуры поведение у детей и
взрослых», Сказки : Ш. Перро
«Золушка», С. Маршак
«Двенадцать месяцев»,
«Морозко», Инсценировка М.
Ивансен «Разговор перед
сном»
Игры и упражнения:
«Кем ты приходишься твоим
родным», «Огорчится ли мама,
если…», «Почему я их
люблю», «Семья», «Дочки-
Взаимодействие с
родителями:
Составление своей
родословной
Аппликация
«Изготовление
визиток»
Рисование «Моя
семья»
- Развивать творческие
способности
матери»
Региональные источники
«Я и мое
имя»
Средня
я,
старша
я,
подг.гр
- Воспитывать у ребенка
уверенность в себе;
- формировать
положительное отношение
к себе;
- познакомить разными
именами, их значениями,
именами.
-Буклеты, альбомы « Что в
имени моем»
-создать коллаж «Я и мои
друзья»
С. Петрика «Воспитание
культуры поведение у детей и
взрослых»,
С.К. Куличев «Имена»
Продуктивная
деятельность
вместе с
родителями
изготовление
альбома «Секрет
моего имени»
Мой дом
Средня
я
старша
я
подгот
овит.гр
уппа
Раскрыть понятие «Дом»
(его функции, разные типы
жилья), познакомить с
жильем наших предков
(балаган)
Занятие
Подготовка рисунков к
выставке «Мой дом»
Д. Соларина «Штрихи
времени. Жилища»
Сказки: «Зимовка», «Волк и
семеро козлят», «Дом гнома»,
Игра «Заходи в гости»
Рисование «Дом, в
котором я живу»
Конструирование
дома из различных
материалов
Аппликация «Мой
дом»
Мое
родное
село
Старш
ая и
подгот
вит.
группа
Познакомить с местом
расположение села, его
экономическим и
социальным значением,
историей возникновения
национальностей людей,
населяющих село ,
Серии занятий . Подготовка
рисунков к выставке «Мое
село»
Экскурсия по музеям села,
выставки фотографий людей
прославивших село
Аммосов М.К. «Воспитание
соратников родственников и
земляков. Статьи. Ахтыылар
/состП.И.Докторов – Якутск:
нац. Кн. Изд-во «Бичик», 1997
240., илл.
Рисование «Мое село
в будущем»;
Аппликация
« Самое красивое
место»
познакомить с
предприятиями села,
рассказать о местах отдыха,
об экологии всего села
Взаимодействие с
родителями
изготовление альбома
«Чэлгийэ сайын
Намым», экскурсия
Моя
улица
Старш
ая и
подгот
овит
группа
Познакомить с улицей по
маршруту от дома до
детского сада, с историей
возникновения первых улиц
села
Экскурсия по улице С.
Платонова, предприятия и
учреждение улицы
Сирин са5ахтара –
Дьокуускай: «Кудук» изд. дьиэ
1997. – 314
Проект «Моя улица»,
«Мои добрые соседи»
Мой
детский
сад
( моя
группа,
мои
друзья,
Кто
работает
в детском
саду)
Средня
я,
старша
я
группа
Познакомить с историей
детского сада, работниками
детского сада
Занятие.
Прогулка по группам,
кабинетам детского сада
Аммосов М.К. «Воспитание
соратников родственников и
земляков. Статьи. Ахтыылар
/сост П.И. Докторов – Якутск:
нац. Кн. Изд-во «Бичик», 1997
240., илл.
Вместе с родителями
коллаж «Моя группа»,
украшение группы
Мой край
Якутия
(Сахам
сирин
кырыа
Воспитывать уважение к
родной земле. Знакомить с
его
достопримечательностями,
яркими событиями из
истории родного края.
-показ слайдов «Саха сирин
балыктара», « Саха сирин
кетердере» уо.д.а
- Конкурс рисунков «Кырыа
кыьын»
Николаев М.Е. «Саха
республиката 21 уйэ бастакы
чиэппэригэр сайдыытын
суола» - Дьокуускай,
Сахаполиграфиздат», 2000 –
Вместе с
родителями
Проект «Сахам
сирин кырыа
кыьына,
Елуенэоч
уостара
Воспитывать любовь к
родной природе,
восхищение ее красотой.
Рассказывать о природных
богатствах и т.д.
-Беседы, НОД по теме
160с.
Тумусов Ф.С. « Саха Сирин
са5ахтара – Дьокуускай:
«Кудук» изд.дьиэ 1997. – 314
кыьына»
Видеофильм «Мой
край родной»
Рассматривание
иллюстрации,
продуктивная
деятельность
«Растител
ьный мир
Якутии»(
деревья,
цветы,
ягоды)
Все
группы
Расширять и уточнять
представление детей о
растениях., наиболее
распространенных в нашей
местности. Расширить
представления об
особенностях роста и
развития сосны и березы.
Познакомить с лечебными
свойствами этих деревьев
-Занятия по теме
- конкурсы рисунков, поделок
«Саха сирин дьиктилэрэ»
Г.И.Федоров, З.П Федорова
Саха Сирин са5ахтара –
Дьокуускай: «Кудук» изд.дьиэ
1997. – 314
Проект «Деревья,
цветы, ягоды»
«Якутск –
прежде и
сейчас»
Старш
ая и
подг.гр
- Учить работать с картой
Якутии;
- определять по условным
знакам реки, леса, находить
город Якутск и 2-3 города
респубдики;
-Беседы « Дьокуускай куорат
уруккута уонна билиннитэ»
--выставка иллюстраций и
фото по теме
- просмотр слайдов по теме
«Достопримечательности
города Якутска», ИКТ
Жуковская Р.И и др. «Родной
край» Пособие для
воспитателей ДОУ. М.,
Просвещение, - 1985, 238с;
Видеофильм
«Якутск- прежде и
сейчас»
Продуктивная
деятельность
Моя
страна -
Россия
Старш
ая ,
подгот
овител
ьная
группа
Давать первоначальные
представления о стране, о
названии государства, о его
символике, о его
территории и
расположении, о столице
России – Москва.
Приобщать детей к
отечественной культуре.
Формировать чувство
гордости за достижения
своей страны (культура,
спорт, наука, технический
прогресс и др.)
- проведение бесед, НОД
-Россия символлара(былаага,
гербэтэ)
- просмотр слайдов
Жуковская Р.И и др. «Родной
край» Пособие для
воспитателей ДОУ. М.,
Просвещение, - 1985, 238с;
Подписные издания «Журнал
«Обруч», «Дошкольное
воспитание», «Дошкольник и
младший школьник» и др.
Выставка книг,
журналов
Продуктивная
деятельность
Содержание предметно-развивающей среды по воспитании гражданственности и патриотизма у детей старшего
дошкольного возраста в ДОУ
Средний возраст
Старший возраст
Карта РС(Я),
Карта России, карта РС(Я), карта улуса.
Макет домов
Географический атлас для дошкольников.
Глобус.
Символика: гербы, флаги, фото президентов республики, страны
Ф о т о г р а ф и и
Я к у т с к а ,
о с н о в н ы х
достопримечательностей
(музеи,
театры,
памятники)
Фотографии Москвы, Якутска, основных достопримечательностей (музеи, театры, памятники)
Фотоальбом
или
стенд
«Моя
любимая
деревня», «Моя семья».
Фотоальбом или стенд «Моя любимая деревня», «Моя семья», «Моя родословная».
Альбомы «Мы живем на Севере», «Народы
Якутии», «Якутские орнаменты», «Времена
года».
Альбомы
«Моя
республика»,
«Фольклор
народов
Севера»,
«Времена
года»,
«Якутские
орнаменты», «Красная книга Якутии», «Москва – столица Родины, Якутск – столица моей
республики», «Жители Земли».
Макет
«Мой
дом»,
«Двор»,
«Природа
Севера», «Водный мир».
Макет «Наш двор», «Моя деревня», «Балаган», «Природа Якутии», «Водный мир».
Научно-популярная
и
художественная
литература
о
родной
деревне,
улусе,
республике.
Научно-популярная и художественная литература о родной деревне, улусе, республике.
Подборка произведений устного народного
творчества, сказки народов мира и т.д.
Подборка произведений устного народного творчества, сказки народов мира и т.д.
Куклы в национальных костюмах
Куклы в национальных костюмах
Национальная посуда
Национальная посуда
Иллюстрации,
папки,
рассказывающие
о
других
народностях
(русские,
украинцы,
казахи, киргизы, грузины).
Иллюстрации, тематические папки, рассказывающие о жизни людей в других странах мира,
их
обычаях, традициях, профессиях, характерных для той или иной страны.
Атрибуты
для
сюжетно-ролевых
игр
Атрибуты для сюжетно-ролевых игр (военный, повар, почтальон, врач, милиционер, строитель,
(военный, повар, почтальон, шофер, врач,
милиционер)
библиотекарь, железнодорожник, учитель, парикмахер, работник ателье, охотники)
Плакаты,
картины,
схемы
с
изображением
экосистем
(лес,
луг,
поле,
степь,
горы,
болото,
водоемы: река, озеро, пруд); выделенными причинно-следственными связями (живая и неживая
природа-животные)
Гербарий местных растений
Гербарий местных растений
Изображения,
фотографии
животных
по
группам: звери, птицы, рыбы, насекомые.
Картинки, видеозаписи, фотографии среды
обитания животных
Изображения, фотографии животных по группам: звери, птицы, рыбы, насекомые.
Картинки, видеозаписи, фотографии среды обитания животных
Изображения растений по группам: деревья,
кустарники,
травянистые,
комнатные,
садово-огородные,
культурные
растения
поля.
Изображения
растений
по
группам:
деревья,
кустарники,
травянистые,
комнатные,
садово-
огородные, культурные растения поля.
Дидактические
игры
«Кому
что
надо»,
«Животные тайги, тундры», «Что растет в
тайге, тундре», «Собери картинку», «Когда
это бывает».
Дидактические игры:
«Четвертый лишний», «Наши соседи», «Кто живет в тайге, в тундре», «Что растет в тундре»,
«Времена
года»,
«Планета
Земля
и
ее
жители»,
«Напиши правильно
адрес»,
«Угадай
по
описанию».
Атрибуты к сюжетно-ролевым играм:
«Семья»,
«Детский
сад»,
« М ы
–
строители», «Путешествие в тайгу».
Атрибуты к сюжетно-ролевым играм
«Мы
-
строители»,
«Дорожное
движение»,
«Говорящие
знаки»,
«Железная
дорога»,
«Мы
охотники» и т.д.
Атрибуты для подвижных игр:
«Набрасывание
матута»,
«Охотники
и
куропатки», «Прыжки через нарты», «Охота
на уток», «Перетягивание каната».
Атрибуты к подвижным играм:
«Перетяни палку», «Олени и волки», «Охотники», «Прыжки через нарты»
(канат, палки, шапочки, налобные повязки, шарики из конских волос, мягкие нарты и т.д.)
Атрибуты
для
якутских
настольных
игр:
куорчэх, хабылык, тырыынка.
Атрибуты для якутских настольных игр: куорчэх, хабылык, хаамыска, тырыынка, тыксаан.
Природный материал: шишки, сухие листья,
ягель,
кусочки
меха,
а
также
краски,
карандаши, пластилин и т.д.
(все необходимое для детского творчества)
Произведения
ДПИ
(гжель,
городецкий
узор, дымка, якутские узоры)
Произведения ДПИ (хохлома, гжель, городецкий узор, дымка, жостово, якутские узоры, узоры
на бересте)
Мин ийэм
О5ону ийэтинтолоруаатынааттыыргауерэтии. Ийэ5э истин-амарахсыьыаныиитии, инэрии
Мин а5ам
О5ону а5атын толоруаатынанааттыыргауерэтии.Тугуулэлииринбилиьиннэрии, а5атын
туьунанкэпсииргэуерэтии
Бииргэтереебуттэрим
О5олорго бииргэтереебутэдьиийдэрин, убайдарын, бырааттарын, балтыларынбыьаарыы, ейдетуу
Дьиэкэргэн
Ийэ,а5а диэныныраргауерэтии.Терепуттэринааттарын, ханнаулэлииллэринтуьунанейдебулубиэрии
Мин до5орум
До5ор-атас диэнейдебулубиэрии, уерэтии, быьаарыы.Истинсыьыаныолохтоьун
Иллээхтикоонньуубут
Эйэгэс,эйэлээхбуоларга иитии-уерэтии.Эйэ5эстик кэпсэтэнбыьаарсаргауерэтии
Туелбэмдьоно.Минте
рдум-ууьум.
Хасбиирдиикиьитердулээх-уустаахдиэнейдебулутириэрдии.Теруттэригэртапталы,
ытыктабылыинэрии.
Удьуордааьын
Удьуордааьынтуьунанейдебулунинэрии.
Нам улууьунайар-
тутардьоно.
Нам улууьунайар-
тутардьонункытарыбилиьиннэрии.Кинилэргэубаастабылыинэрии.Улууспутбиллиилээхдьонугарыты
ктабыллаахсыьыаныолохтооьун.
Улууспутытыктанардь
оно
Улууспутытыктанардьонунанкиэнтуттаулаатыыныинэрии.
Биьигикемускээччилэ
рбит.
Хасбиирдии эр киьиИйэдойдутунсэрииалдьархайыттанкемускуур,
араначчылыырытыкиэстээхбуоларын о5о5о тириэрдии.
Сэриидиэнтугуй?
1941-1945 А5а дойду сэриитэ- 9мая
Кыайыыбырааьынньыга.Фашистарыкыттахааннаахсэриитуьунанейдебул биэрии.Москва5а
улаханвоеннай парад, ветераннаркерсуьуулэрэ, памятниктарга венок ууруу. Салют ытыы.
Региональный компонент
Тереебутдойдум»Мин тиэргэним»
Дьиэм-уотум
О5о бэйэтиндьиэтин-уотунтуьунанбилиитиннкеруутункэнэтии
Мин тиэргэним
Тулалыырэйгэни билсиьии-«тиэргэн».Тэлгэьэ5э
туохтутууларбаалларынааттатауерэтии
Тиэргэммэруунэр от-
мас
Олорор сирин айыл5атын –мастарынбилиьиннэрии( хатын, тиит.харыйа, бэс)
Тиэргэннээ5и
до5отторум
Дьиэкыылларынтустарынанбилиилэринкэнэтии (ат.Биэ,кулунчук)
Мин о5о садым
Тулалыырэйгэтуьунанбилиитин-керуутункэнэтии. Олорорнэьилиэгим тэрилтэтэ-о5о сада
буолардиэн быьаарыы.О5о садпытханнык уулусса5а турарынуерэтии.
Айыл5а5а
куулэйдиибит
Ньургуьунсибэккинибилиьиннэрии. Таскерунун,ханнауунэринкердеруу, айыл5а5а
харыстабыллаахсыьыаныиитии
Тереебутдойдум «Мин улууьум»
Мин улууьум
О5олор олорорсирдэринаатын, хайаоройуонбуоларын, кэрэхсэбиллээхмиэстэлэрин,
улэьитдьоннордьарыктарын.улэлииртэрилтэлэринтуьунанбилиьиннэрии.
Ытык сирдэр. Кыайыы
болуоссата.Экскурсия.
Ийэдойдуларынтуьугартыыннарынтолукуурбутсаллааттаргааналлаахмемориальнайдуосканы
, Кыайыынааналлаахпааматынньыктарыкыттабилиьиннэрии.Ийэдойдугатапталыинэрии
Тэрилтэлэр(уерэ5ирии,
медициинэ.тыахаьаайыс
тыбата, атыы-эргиэн)
О5олорго эмтэнэртэрилтэникыттабилиьиннэрии.Быраас,
сэистэрэулэлэринтуьунанейдебуллэриинэрии.
Олорор сирим айыл5ата
О5о5о олорор сирин кэрэ айыл5атын
билиьиннэрии.Олорорсэлиэнньэбитигэруунэрхонуууунээйилэрин,
мастарын,отоннорунбилиьиннэрии.Тереебут айыл5абытыгар тапталы, харыстабыллаах
сыьыаныинэрии
Тереебутдойдум «Саха сирэ-
мин теребутдойдум»
Ерегей ырыата
Саха сирин ерегейун ырыатын ис хоьоонун о5олорго ырытан, кэпсээн иьитиннэрии.
Киин куорат-Дьокуускай
Сахабыт сирин киин куоратын аатын чопчу билэн, куорат оло5ун кытта билиьиннэрии. Куорат
уескээбит историятын билиьиннэрии, куорат кэрэ-бэлиэ миэстэлэрин кердеруу.О5о кэпсиир
дьо5урун сайыннарыы
Дьокуускай куорат кэриэ-
бэлиэсирдэрэ
Дьокуускайкуораткэрэ–бэлиэсирдэрин о5олорго иьитиннэрии, уерэтии.
Саха сирин
бырааьынньыктара
Саха омукбылыр-былыргаттанильэкэлбитбырааьынньыгаыьыахбуолар
Биьиги армиябыт
Уолаттаринникибиьигиэрэллэрбит, кемускээччилэрбитдиэнейдебулутириэрдии
Айыл5а –биьиги
баайбыт.
Айыл5абытын харыстыырга, таптыырга о5ону кырасааьыттаниитии.
Республика биллиилээх
дьоно
Нам улууьуттантеруттээх республика биллиилээхдьоно.
Саха сирин бэлиэлэрэ.
Былаах.Герба.Гимн.
Государственнайбэлиэлэрикыттабилиьиннэрии, убаастабылыиитии.
Сахабыт сирин баайа-
айыл5а
Саха сиригэрхостонорсирбаайа. Кунду туулээ5э, булта-алта. Айыл5абытыгар тапталы,
харыстабыллаахсыьыаныинэрии.
Россия
государственнайбэлиэлэ
рэ: Былаах. Гербэ. Гимн.
Дойду туссимволлаахбуоларын,атындойдулартануратытадиэнейдебулуинэрии. Россия
официальнайсимволларынуерэтии
Россиягаолороромуктар.
Россиягаэлбэхноруот сомо5олоьон
олорордойдутудиэнейдебулуинэрии.Норуоттаролохторун-дьаьахтарын, дьарыктарын,
угэстэринбилиьиннэрии.
Москва- Россия киин
куората.
Дойдубуттэбэрсурэгэ-Москва куоратыбилиьиннэрии, букуоратсуолтатын о5о5о тириэрдии.
Космоьы баьылааьын
Космос диэнтугуй? Космоьыбаьылааьынтуохтан са5аламмытай? Кимнээхбаьылаабыттарай?
Космоьыбилиьиннэрии, уерэтии
Проект
ко Дню Победы
«Тыыннаахтар умнубат сыллара…»
Актуальность проекта:
2015год–юбилейный год празднования 70-летия Победы Великой Отечественной Войны.
Тип проекта: Групповой, творческий.
Участники проекта: Дети старшего дошкольного возраста, воспитатели группы, родители детей.
Продолжительность: с 6 апреля по 9 мая 2015г
Практическая
значимость исследование
состоит
в
том,
что
разработанный
проект
в
старшей
группе
«Тыыннаахтарумнубатсыллара…» как патриотическое воспитание старших дошкольников
может быть использована
при планировании воспитательной работы в дошкольном образовательном учреждении.
Цель
проекта: способствовать расширению представления детей о героическом подвиге своего народа в Великой
Отечественной войне.
Задачи:
1. сотворчество детей, родителей, педагогов в совместном освоении данной темы;
2. Сформировать представления о празднике День Победы. Познакомить с героями Великой Отечественной
войны;
3.
Уточнить и расширить знания о военной технике и о людях военных профессий;
4. Уточнить и расширить знания о памятниках, монументах, улицах;
5 .Раскрыть значение победы в Великой Отечественной войне;
6. Формировать представление о том, что всем людям на Земле нужен мир;
7. Воспитывать уважение к ветеранам Великой Отечественной войны и всем защитникам Родины;
8.
Воспитывать храбрость и мужество, стремление защищать свою Родину;
9.
Осуществлять нравственно-патриотическое воспитание детей на основе изучения истории своей семьи и
своей страны.
Формы работы:
·
Целевые прогулки к памятникам боевой славы, по улицам, носящим имена героев Великой Отечественной войны
·
Экскурсии к памятным местам.
·
Чтение художественной литературы, соответствующей возрастной категории детей
–
о защитниках родной земли,
Отечества.
·
Использование аудио и видеоаппаратуры для слушания музыкальных произведений о Родной земле, показа детям
фильмов о подвигах людей.
·
Рассматривание иллюстраций, картин, разнообразных репродукций и вырезок из газет, содержащих необходимые
исторические факты и события из окружающей жизни.
·
Встречи с участниками Великой Отечественной войны и ветеранам труда, участие в праздничных днях:
«
День города
»
,
«
День матери
»
,
«
Папин праздник
»
,
«
День Победы
»
и другие.
·
Подготовка тематических выставок, посвященных памятным датам изготовление сувениров для ветеранов войны и
труда.
Кыайыыкунэ
(музейга экскурсия)
Сыала:Ыамыйын 9 кунэ – Кыайыыкунэдиэнойдобулубиэрии, А5а дойду сэриитинтуьунанбилиилэринханатыы.
Сэрии, тыылветераннарыгарубаастабылы, ытыктабылыинэрии, кинилэртустарыгаркыьалларгаиитии.
Туттартэрил: А5а дойду сэриитинтуьунанойуулар, музейгабаарсэрии, тыылветераннарынстендэтэ.
Иитээччиойуулары, стендэникордоро-кордорокэпсиир.
Иитээччи:Ыамыйын
9
кунэбукыайыыкунэбуолар.
Э л б эхс ы л а н а р а а о т т у г э р э ь и г и хо с э ь э э л э р б и т,
э б э э л э р г и т ф а ш и с т а р ы к ы т т а с э р и и л э ь э н к ы а й б ы т т а р а .
Б у с э р и и ы н ы р ы к э т э .
Ф а ш и с т а р б и ь и г и д о й д у б у т у н с э р и и л э э н ы л ы а х т а р ы н
б а 5 а р б ы т т а р а
уоннабиьигиноруоттарбытынбэйэлэринхамначчыттараоностооругыммыттара.
Олгынан
баран
ол
ба5а
санаалара
туолбата5а. Ынырыксэрии са5аламмыта. Киьи-суоьу бо5о олбутэ, куораттар, дэриэбинэлэрурусхалоноьуллубуттара.
Элбэх
о5о
ийэтэ-а5ата
суохтулаайаххаалбыта.
Сир
урдугэрытаьыы-ынчыкиьиллибитэ,
харахуутахалыйбыта,
кыа-
х а а н у с т у б у т а .
К и н и л э р и к ы т т а с э р и и г э
Р о с с и я
б а р ы
д ь о н о к ы т т ы с п ы т т а р а .
С э р и и гэ б а й ы а н н а й д а р э р э буол б а ка к ө н н ө руб о р о с туо й д ь о н эми э к ы т т ы б ы т т а р а .
О н н о о 5 о р
о 5 о л о р
эмиэхорсуннуксэриилэспиттэрэ.
БусэриигэнаьааэлбэхкиьиөлбутэОл да буоллар өстөө5у самнарбыттара. Олынырыксэрии 1945 сыллааххаыамыйын 9
кунугэрбуппутэ.
Германия
киинкуоратыгарБерлиннакыайыы
былаа5ын
аспыттара.
Сэриибуппутугэр,
э й э л э э х о л о х э р г и й б и т и т т э н д ь о н - с э р г э о л у с д и э н у о р б у т э - к о п п у т э .
О л и ь и н ,
ы а м ы й ы н
9
кунэУлуукыайыыбырааьынньыгадиэнааттанар.
Бу
куну
сылахсынсир-дойдуаайыбэлиэтииллэр.
Бу
кун
сэриитолоонугарохтубутхорсунбуойуннарпааматынньыктарыгаркэлэллэр,
сибэккиуураллар.
Ийэ
дойду
иьинконулуниьинхааннарынтохпутсэрииветераннарынчиэстииллэр-бочуоттууллар.
Сахаларэмиэфашистарыкыттасэриигэхорсуннуккыттыбыттара.
Биьигидэриэбинэбититтэнэмиээлбэхкиьисэриигэ
баран, ийэдойдутункомускээбитэ. Сорохтордойдуларыгарэргиллибэтэхтэрэ. Биьигидэриэбинэбититтэнсэриигэкыттыбыт,
олбутсаллааттаргаанаан,
кинилэрхорсунбыьыыларыниьинөйдөбулпааматынньыктуруорбуттарауоннакинилэрикэлэркэнчээриыччаттарбытумнубат
ыннар, ойдуу-саныысырыттыннарааттарынкомусбуукубаларынансуруйбуттара.
Кинилэрортолоругарэьигиаймахтаргыт,
хосэьэлэргитэмиэбааллар.
БиьигиКыайыыкунугэрпааматынньыккакэлэн
венок уурабыт, салют ытабыт, ветераннарбытынчиэстиибит.
Сэриигэкыттыспытдьоннорубилигинытыктаансэрииветераннарадиибит.
Ветеран
диэнолаата
кырдьа5ас
киьи.
Кинилэрэдэр-чэгиэнсылдьанбиьигидойдубутунфашистартанкөмускээбиттэрэ.
Олсэриигэсылдьанбааьырбыттара.
Билигин
а5ыйах
сэрии
ветерана
баар.
Сэрии,
тыылветераннарынтуьунанмузейгастендэоноронкэпсииллэр.
(Иитээччистендэникордоро-кордородэриэбинэттэнбарбытсэриикыттыылаахтарынтуьунанкэпсиир)
С э р и и г э к ы т т ы б а т а х э р э э р и ,
д э р и э б и н э л э р г э х а а л а н у л э л э э б и т,
к ы а й ы ы н ы
а 5 а л с ы б ы т
дьоннорутыылветераннарадииллэр. Эьигиэбээлэргит, эьээлэргитсэрии са5ана 10-15 саастаах о5олор этилэр. Кинилэртоьо
да
кырабуоллалларулахандьонукытарыбурдукууннэриитигэр,
быьыытыгар,
суоьукоруутугэртэбистэннэулэлээбиттэрэ.
Астара-үөллэрэкырыымчыкэтэ,
куруутункэриэтэаччыксылдьаллара.
Элбэхкиьиаччыктаанөлбуттэрэ.
Ол
да
буоллар
остоо5у кыайан, а5алара сэрииттэнтөннөнкэлэ о5устуннар диэнбэйэлэриндоруобуйаларынхарыстаабаккаулэлээбиттэрэ.
Биьигиветераннарбытолус
кырдьа5астар,
ыарыьахтар,
ононбиьигикинилэрихарыстыахтустаахпыт,
кинилэронорбутгеройдуубыьыыларынумнуосуохтаахпыт.
«Торообут дойдум – Саха сирэ»
улахан болох о5олоругар дьарык
Сыала: о5олор Саха республикатын, угэстэрин уонна культуратын туьунан билиилэрин кэнэтии уонна чинэтии.
Республика символикатын билиьиннэрии.
Туттар тэрил: дьахтар сахалыы танаьа, киэргэлэ, хомус, Россия уонна Саха сирин картата, Саха республикатын
гербэтин уонна былаа5ын ойуулара.
Дьарык барыыта.
Сахалыы танастаах кыыс киирэр.
Кыыс: Дорооболорун, о5олоор! Мин аатым Туйаара. Мин торообут дойдубун, Сахам сирин олус диэн собулуубун.
Обугэлэрим
угэстэрин,
бырааьынньыктарын,
ырыаларын
уонна
ункуулэрин
уорэтэбин
уонна
олус
диэн
интэриэьиргиибин. Бу мин обугэлэрбит танастарын кэтэн турабын. Бол5ойон корун эрэ, о5олор. Хайдах быьыылаа5ый?
Тугунан
киэргэтиллибит? (о5олор эппиэттэрэ). Саамай соп. Манан атлас ырбаахы, о5уруонан сахалыы орнамент
тиспиттэр. Бу хаьыаччыга эмиэ о5уруонан киэргэтиллибит, онтон тобобор бастына кэтэ сылдьабын, атахпар этэрбэс кэтэ
сылдьабын. Эмиэ хоруонканан киэргэтиллибит. Урут биьиги эбээлэрбит киэргэнэллэрин олус диэн собулууллэрэ. Корун
эрэ, мин киэргэллэрбин, бу туохтарый? (ытар5а, илин кэбиьэр, бо5ох) Туохтан оноьуллубутуй? (тимиртэн, комустэн).
Бу маннык киэргэнэн биьиги эбээлэрбит ыьыахтыы бараллара.
О5олор, эьиги ыьыах туьунан тугу билэ5ит? (о5олор эппиэттэрэ). Ыьыах хаьан буолар этэй? Ыьыах кэмигэр
ханнык курэхтэьиилэр буолалларый? (Тустуу, мас тардыьыыта, ат суурдуутэ). Ыьыахха ханнык ута5ы иьэллэрий?
(кымыс).
Ханнык
ункууну
ункуулууллэр? (оьуохай).
О5олор,
билигин
биьиги
ыьыа5ы
саныы
таарыйа
эмиэ
оьуохайдыа5ын эрэ.
О5олор оьуохайдыыллар.
Туйаара: Мин эьиэхэ билигин «Торообут дойдугун эн таптаа» диэн викторина ыытыам:
1.
Биьиги ханнык республика5а олоробут?
2.
Республикабыт президенын аата?
3.
Республикабыт столицата?
4.
Саха республикатын куораттара?
5.
Саха сиригэр сиртэн хостонор баайдар?
6.
Саха сирин саамай улахан оруьэ?
7.
Обугэлэрбит мастан ханнык иьиттэри онороллорой?
8.
Биьиги олорор улууспут аата?
9.
Олорор дэриэбинэбит аата?
10.Биьиги дэриэбинэбитигэр ханнык уулуссалар баалларый?
11.Биьиги нэьилиэкпит киэн туттар дьонноро?
12.Биьиги улууспутугар баар айыл5а кэрэ сирдэрэ?
Хомус тыаьа иьиллэр.
Туйаара: Истин эрэ, о5олор, ити туох тыаьыырый? Саамай соп, хомус.
О5олор, эьиги хомус тыаьыгар тугу
иьиттигит? (о5олор эппиэттэрэ) Онтон мин хомус тыаьыгар тыал суугунун, сааскы таммах чурулуурун, ат кистиирин
истэбин. Мин билигин хомуска оонньуом, онтон эьиги хомус тыаьыгар сахалыы ункуу хамсаныыларын кордорун.
Туйаара хомуска оонньуур, о5олор ункуулууллэр.
Иитээччи: О5олор, бу Россия картатыгар Саха республикатын ким кордоруой?
Онтон Саха сирин картатыгар
Дьокуускай куораты?
Бу карта биьиги республикабыт туьунан элбэ5и кэпсиирин эьиги билэ5ит. Картаны корон
Сахабыт сирин туьунан тугу билбиппитин санаьыа5ын эрэ. Саха республиката Россия государствотын састаабыгар
киирэр. Саха сиригэр элбэх куораттар, боьуолэктэр бааллар. Саха республиката улуустарга арахсар. Биьиги дойдубут
сиртэн хостонор баайынан, тыатынан, кунду туулээ5инэн, балыгынан олус баай.
Биьиги Саха республикабыт бэйэтэ туьунан гербэлээх (Саха сирин гербэтин кордорор). Коруоххэйин эрэ. Гербэ
ортотугар тугу коро5ут? Саамай соп, былаах туппут аттаах киьи. Бу ойууну урут биьиги обугэлэрбит тааска уруьуйдаан
хаалларбыт ойууларыттан ылбыттара. Ол аата биьиги обугэлэрбит урут сылгы итиитинэн дьарыктаналлара. Былаах ус
салаата араас омуктар бииргэ буолууларын кордорор. Гербэни тулалыыр 7 алмаас - Саха сиригэр уруккуттан олорор
омуктары кордорор: сахалар, эбээннэр, эбэнкилэр, чукчалар, долганнар, юкагирдар уонна нууччалар.
Саха республиката эмиэ туспа былаахтаах. Корун эрэ (Саха сирин былаа5ын кордорор). Бу былаах 4 онноох: куох,
манан, кыьыл уонна от куох. Халлаан куох он – сырдык, ыраас халлаан, эрэл уонна конул бэлиэтэ. Манан он – ыраас хаар
оно. Сахабыт сирэ сэттэ-а5ыс ыйы быьа хаарынан буруллэн сытар, ону тэнэ манан он олохтоохтор ыраас санааларын,
дууьаларын бэлиэтиир. От куох он кылгас сайыммыт туьунан кэпсиир уонна ил-эйэ бэлиэтэ. Кыьыл он куус-уох, олоххо
тардыьыы бэлиэтэ эрэ буолбакка, оссо торообут дойдубут кэрэтин бэлиэтиир он. Куох он ортотугар улахан манан
тогурук баар. Бу кун символа. Биьиги сахалар бэйэбитин « аламай кун о5олоро» дэнэбит.
Онон о5олор, гербэ уонна былаах Сахабыт республикатын туьунан элбэ5и кэпсииллэр эбит.
Туйаара: О5олор Сахабыт сирин туьунан наьаа элбэ5и билэллэр эбит. Онтон олус диэн уордум. Саха киьитэ
ыалдьыттыы барда5ына «илии тутуурдаах» сылдьар сиэринэн, мин эмиэ эьиэхэ кыра кэьиилээх кэлбитим. (о5олору
алаадьынан, куорчэ5инэн кундулуур. Барыьаайдаьан тахсар).
Биьиги Ийэ дойдубут - Россия
Сыала: Географическай картаны кытта билиьиннэрии, Россия туьунан билиилэрин ханатыы, дойдуларынан киэн
туттууну инэрии.
Туттар тэрил: Россия картата, ойуур, орус, муора, хайа, истиэп, кумах куйаар ойуулара.
Дьарык барыыта
Иитээччи Россия картатын ыйыыр.
- О5олоор, бу тугуй? (о5олор эппиэттэрэ). Саамай соп, бу карта. Биьиги Ийэ дойдубут – Россия картата.
Карта араас элбэх дойдулар тустарынан кэпсиэн соп. Бу карта5а Россия эрэ ойууламматах, атын дойдулар эмиэ
ойууламмыттар. Хайа дойду бу карта5а ханна баарын хайдах билиэххэ собуй? (о5олор эппиэттэрэ). Дойду аатын
карта5а аа5ыахха соп уонна границатын коруоххэ соп. Дойдулар ыккардыларыгар хайаан да граница ааьар. Мин билигин
указканан Россия границатын кордоруом, оччо5о эьиги биьиги дойдубут тоьо улаханын коруоххут (иитээччи указканан
Россия границатын кордорор уонна 2-3 о5о тахсан эмиэ кордороллор).
- Биьиги додйдубут улахан эбит дуо? Онтон билигин Россия таьыгар баар атын дойдулар границаларын кордоруом.
(Польша, Румыния, Болгария, Германия границаларын кордорор). Онон бу карта биьиги дойдубут Россия наьаа улахан
эбит диэн кэпсээтэ.
- Бу карта оссо тугу кэпсиэн собуй? Бу тогуруктэр тугу кордороллоро буолуоуй? (о5олор эппиэттэрэ). Бу куораттар.
Корун эрэ, Россия5а тоьо элбэх куорат баарын. Эьиги ханнык куораттары билэ5ит? (О5олор ааттаабыт куораттарын
иитээччи карта5а кордорон иьэр). Бары бииргэ оссо ханнык куораттар бааллларын коруо5ун. Карта биьиэхэ Россия5а
наьаа элбэх куорат баар диэн кэпсээтэ.
- Карта оссо тугу кэпсиэн собуй? Корун эрэ, бу куох линиялар тугу кордороллоро буолуой? (о5олор эппиэттэрэ). Бу
халлаан куох линиялар -орустэр. Россия5а наьаа элбэх орус баар. Эьиги ханнык орустэри билэ5ит? (о5олор эппиэттэрэ).
Орустэр ааттара эмиэ суруллар. Аа5ыа5ын эрэ, Россия5а ханнык орустэр бааллар эбит. (Иитээччи Россия улахан
орустэрин булан аа5ар уонна указканан кордорор. Орус ойуутун короллор).
-Онтон бу халлаан куох бээтинэлэр тугу кордороллоро буолуой? Саамай соп, бу муоралар уонна орустэр. Миэхэ
муоралар ханна баалларын кордорун эрэ.(2-3 о5о кордорор, муора ааттарын аа5аллар. Иитээччи оссо океаннары
кордорор уонна океан муоратаа5ар улахан диэн ойдобулу биэрэр. Муора ойуутун кордорор)
- Карта5а оссо хайдах он баарый? (От куох). От куох он тугу кордороро буолуой? (о5олор эппиэттэрэ). От куох он –
бу ойуур бэлиэтэ. Корун эрэ, Россия5а тоьо элбэх ойуур, тыа баар эбитий. (Ойуур, тыа ойууларын кордорор). Росся5а
саамай улахан ойуур – тай5а баар. Бары бу тылы хатылыа5ын эрэ.
- Ойуур биьиэхэ тугу биэрэрий? (О5олор эппиэтэрэ). Ойуур
- бу мастар, мастан араас оноьуктары, дьиэлэри
онороллор, уокка оттоллор, мастан кумаа5ы онороллор, ойуурга араас отоннор, тэллэйдэр, эмтээх уунээйилэр уунэллэр,
кыыллар олохсуйаллар. Ойуур – айыл5а баайа, ону биьиги харыстыах тустаахпыт.
- Картабытыгар оссо ханнык ону коро5ут? (борон). Борон он – бу хайалар бэлиэлэрэ. Хайалар эмиэ ааттаахтар эбит.
Ханнык хайалар бааллар эбиттэрий, аа5ыа5ын эрэ. (2-3 о5о тахсан хайалары окрдороллор, иитээччи хайа аатын
ааттыыр, ойуу кордорор).. О5олор, хайалар биьиэхэ тугу биэрэллэрэ буолуой? (о5олор эппиэттэрэ). Хайалар биьиэхэ
сиртэн хостонор туьалаах баайдары биэрэллэр. Сиртэн хостонор туьалаах баай диэн тугуй? (о5олор эппиэттэрэ). Ол
аата - тимир рудата, комус, алмаас, араас сыаналаах таастар. Бу барыта киьиэхэ туьалаах баайдар, ол аата биьиги
дойдубут баайа буолар.
-Оссо карта5а саьархай оннору коруоххэ соп. Бу кумах куйаардар уонна истиэп бэлиэлэрэ. Кумах куйаардар,
истиэптэр итии дойдуга бааллар. Истиэп ото-маьа а5ыйах уонна кыра буолар, онтон кумах куйаарга барыта кумах
буолар. (кумах куйаар уонна истиэп ойуутун кордорор).
-Онон о5олор, биьиги бугун Россия картатын кордубут. Бу карта биьиэхэ туох диэн кэпсээтэ? (о5олор эппиэттэрэ).
Иитээччи ойуулары кордоро-кордоро тумук онорор.
- Биьиги дойдубут Россия наьаа улахан. Россия5а элбэх куораттар бааллар. Россия айыл5ата олус баай: элбэх
орустэрдээх, муоралаах, куоллээх, ойуурдаах, хайалаах, истиэптээх. Россия араас элбэх сиртэн хостонор баайдаах.